For hver sekser han får, gir jeg han 1000.-



Julen er over og det som kanskje var mest spennende før vi tok ferie var det aller første karakterkortet. 

Sven kom fornøyd hjem siste skoledag. 

Avtalen var og har alltid vært at toppkarakterer belønnes med kr. 1000.-

Det er ikke belønning på prøver ila året men å få seksere på karakterkortet betyr at man får en ekstra penger inn på sparekontoen. 

Jeg vet at mange gjør det samme både med skolen og med fritidsaktiviteter. Jeg har ofte hørt at gutter blir belønnet på kamper med fotballkort, is, brus eller penger. Da gjerne en pakke fotballkort for hvert mål de scorer. Jeg har aldri gjort dette men har flere ganger hørt trenere som belønner lagene med is om de vinner eller fedre som gir kr. 20.- om poden spiller bra. 

Sven fikk en bra sum inn på sin sparekonto og vi må si oss fornøyde. Jeg er stolt over hvordan Sven har klart seg det første halve året på ungdomsskolen. 

Ikke bare har han fått gode karakterer i fag han kanskje følte han ikke var så flink i, men han har også trent mye fotball og vunnet cuper sammen med fotballgutta. Å sjonglere skole og så mye fotballtrening har vært krevende. 

Derfor var det veldig enkelt å gi han pengene for vel utført jobb. 

Det er mulig kr. 1000.- er i vel høyeste laget og om det blir mange seksere etterhvert tror jeg at jeg må justere dette beløpet men før jul gikk det greit. 

Jeg har ikke problemer med å belønne gode karakterer med penger. Mulig jeg kunne kjøpt ting til han eller hatt andre "belønninger" men vi har nå bestemt at det aller første året på ungdomsskolen skal være slik. Det blir selvsagt likt for alle. 

Dette er jo nytt for meg. Det å ha et barn på ungdomsskolen og mulig det er noen av mine lesere som har andre erfaringer. Kom gjerne med tips. 

Hvordan løser dere dette? Hvordan belønner dere gode prestasjoner? Har dere gulrøtter som henger foran barna slik at de jobber ekstra? 

Legg gjerne igjen en kommentar i kommentarfeltet under.

Ha en strålende kveld :)

 

109 kommentarer
  • 02.01.2017 kl.19:57

    Synes barn burde bli belønnet etter innsats og ikke resultat. Så lenge de gjør så godt de kan så skal de ikke "straffes" for at karakterene ikke er gode nok for foreldrene.
  • Cecilie 02.01.2017 kl.20:08

    Så flink han er 😁

    Jeg syntes også at barn burde bli belønnet etter innsats Min lillesøster som er ett år yngre enn meg var og er forsåvidt enda, ei som for 6ere i hytte og pine. Og jeg derimot har slitt meg ihjel på skolen for å oppnå kanskje en 4. Så her ble vi belønnet etter evne og innsats 😊 Ingen er jo like, så mine barn kommer definitivt til å bli belønnet etter innsats 😊 Da vil begge to stille likt den dagen det blir aktuelt😊
  • 02.01.2017 kl.20:09

    Min datter fikk 6 på karakterkortet sit og fikk 500 kr og det er greit .mens min sønn som har spesielle behov han er 15 i alder men 7 i utvikling han får ett spill i den sangeren som han interesserer seg for når han gjør det bra på skolen eller på prøver ☺
  • 02.01.2017 kl.20:11

    Jeg fikk selv penger for gode karakterer, og kommer til å gjøre det samme med mine barn når de er så store. :-)
  • Cala 02.01.2017 kl.20:12

    Jeg motiverer barna mine til innsats på skolen ved å snakke mye om viktigheten av god utdannelse. Jeg forklarer hvor mange flere åpne dører og muligheter dette gir. Bruke bla meg selv som eksempel. Jeg har en jobb jeg stortrives i og den har jeg nettopp fordi jeg jobbet godt på skolen. Dette er en forklaring de forstår og som jeg ser motiverer dem. De får masse ros for gode resultater og det syns jeg faktisk er tilstrekkelig. Jeg fokuserer også på å forklare at de gjør dette faktisk for sin egen del, ikke for meg eller pappaen. Vi kommer aldri til å gi pengebelønning for karakterer. Føles helt feil for oss.
  • 02.01.2017 kl.20:13

    Jeg går siste året på ungdomsskolen og har ikke fått noen pengesummer for gode karakterer. Det hadde blitt dyrt da jeg har over 5 i snitt. Kanskje jeg får en ting jeg ønsker meg (en liten) om jeg kanskje har fått ekstra gode karakterer på kortet det ene halvåret. Ellers får jeg mye ros og skryt, som holder i massevis:)
  • Ida 02.01.2017 kl.20:13

    Du virker veldig opphengt i prestisje og jeg jeg jeg.

    Var det derfor du ikke kunne hjelpe Ida med å lage et kremmerhus?
  • Anne Brith 02.01.2017 kl.20:17

    Ida: hahaha jeg angrer på mye fra Hele Norge baker...det med kremmerhuset var en av tingene.

    Men jeg velger å se på HNB som en fantastisk mulighet det ga meg. Siden da har jeg hatt en helt utrolig reise og det er jeg tv3 og HNB takknemlig for.

    Hvem som vinner slike konkurranser er uvesentlig. Jeg vant så mye bare på å være med og lære fra dommerne og deltagerne.
  • MS 02.01.2017 kl.20:20

    Får gutten dine gode karakter og du justerer ned, så kan du heller betale ut fra hva snittet er. Man har vel 10 eller 11 fag?

    Og har man ett snitt på 5,8 så er jo 5800kr greie penger det også :)
  • Anne Brith 02.01.2017 kl.20:23

    MS: hmmm god tanke det der....
  • Tone 02.01.2017 kl.20:22

    Jeg ble selv belønnet med penger for karakterene mine, men da 100 kr for sekser og 50 kr for femmer. Dette gjaldt prøver og semesterkarakterene. Veldig hyggelig som ungdom og kunne få litt ekstra før feriene og da spesielt som lønn for noe du har jobbet med. :)

    Synes ikke det er noe galt i det i det hele tatt og liker at du tørr og snakke litt om prestasjon og det å bli best. Det er ikke alle som tåler det.

    Du skal ofre og slite for å bli best og forbli best og det er noe som ikke liksom skal snakkes om. Det krever mye og skulle tenke gjennom og ofre flere ting for og nå langt.

    Ønsker deg et godt 2017 og håper på flere spennende og engasjerende innlegg fra deg. Gleder meg ikke minst til å se deg på bloggerne! :)
  • Mammatilfire 02.01.2017 kl.20:23

    Her i huset behøver vi heldigvis ikke å lokke med penger for at barna skal prestere bra på skolen. Dette skjønner de viktigheten av helt av seg selv og begge de eldste guttene gikk ut av grunnskolen med 5 i snitt. Den nest eldste som snart fyller 17 spiller A lags fotball og dét også helt uten at vi foreldre har stått med pisken og gulerøtter i form av penger. Så det går faktisk an å nå sine mål ved hjelp av egen innsats.
  • Ann-Kristin 02.01.2017 kl.20:33

    Våre unger får også penger for karakterene på karakterkortet, men altså ikke for hver prøve! Vi gir 100,- for 4-er, 200,- for 5-er, og 500,- for 6-er!
  • Eva 02.01.2017 kl.20:36

    Det kan være fristende å gi penger for gode karakterer, men jeg mener da at det blir ytre motivert. Jeg mener at jobbing med fag på skolen bør bære indre motivert og noe ungdommen gjør for sin egen del. Ikke for å få penger. Eneste jeg tenker kan være å ha dette som motivasjon er på slutten av et skoleløp. Vi gir masse skryt og ros og kanskje vi går ut sammen for å spise og feire når karakterkortet har kommet.
  • Linn 02.01.2017 kl.20:36

    Jeg belønner aldri barna for noe. Jeg vil at de skal styres av indre motivasjon. En sekser er jo selve belønningen for hardt arbeid. Husker selv gleden av en toppkarakter. Slik du gjør det er det jo tusenlappen han blir glad for, ikke sekseren.
  • Sylvi 02.01.2017 kl.20:38

    Folk gjør ting forskjellig å sånn skal å må det være ... det som passer en familie passer ikke andre ☀gjør sånn som passer deg, synes du et rå😎....... å til Ida med den " koselige" kommentaren .... vær gjerne uenig med Anne brit ... men ikke vær usaklig å ufin😡Lite respekt synes jeg
  • Lydia 02.01.2017 kl.20:43

    Her skal jeg ærlig innrømme at jeg ikke er helt enig med deg. Det betyr ikke at jeg ikke synes det er greit å gi penger for gode karakterer, men i mine øyne er 1000 kr en enorm sum! 😳

    Men dette er sikkert fordi jeg er oppvokst på en helt annen måte... Jeg jobba knallhardt alle årene jeg fikk karakterer på ungdomsskole og VGS, og jeg hadde et ønske: -Å gjøre foreldre fornøyde. Men ble de det? Nei, det viste dem ikke mye til i hvertfall... Uansett hvor hardt jeg jobba, så ble det liksom ikke bra nok. Fikk jeg en 4 var det dårlig, og jeg skamma meg over hvor dårlig jeg var i engelsk..

    Egentlig lurer jeg på hvorfor jeg fortsatte jobbingen... de ble ikke fornøyde, så hvorfor gadd jeg..? Hadde de gitt meg masse ros hadde jeg jo fortsatt med glede. Men det var noe inni meg som sa at jeg bare måtte jobbe på videre for å imponere allikevel, men det gikk over til flink pike syndromet.. og den dagen jeg endelig trodde jeg skulle klare å imponere foreldre med en 6er på eksamen i barn og ungdom, så fikk jeg bare svaret "håper du ikke blir høy på pæra.."

    Så... hvorfor skal man få penger, når det er nok med ros, klemmer, og gode ord?? Kanskje en ekstra god middag hvis snittet er bra..? Det hadde vært mer enn nok for meg, men det er igjen fordi jeg har hatt en annen oppvekst. Du er jo tilstede med barna dine hele tida, så det er såklart stor forskjell på det...❤️ Uansett; Jeg er litt uenig med penger for gode karakterer, men det betyr ikke at jeg ser ned på deg fordi du velger denne løsningen. Funker den, så er det jo det som teller ❤️
  • 02.01.2017 kl.20:46

    Jeg har ei jente med ms og ei med asperger. Dvs at det går på det fysiske på den ene og det psykiske på den andre. Jeg er så "heldig" at denne forskjellen er såpass stor, så det er overhodet ikke aktuelt å legge ei liste med "kroner i kassa" etter karakterer.

    Barn er ulike. Barn utvikler seg ulikt i samme alder. Så å belønne noen etter karakter finner jeg smakløst.

    Som sagt jeg er "heldig" som har denne ulikheten mellom jentene og kan derfor ikke sette opp et slik belønningssystem som det du gjør.

    De får belønning etter innsats.

    Kan du med hånden på hjertet si at alle dine barn har de samme egenskaper og forutsetninger?

    Hvis du kan det så er det toppers. Hvis du IKKE kan det så er du med på å skape "en taper".

    Husker at du sa at du alltid lot ungene dine se hva du hadde skrevet før du la det ut på bloggen....
  • Marita 02.01.2017 kl.21:12

    Så lurt med et belønningssystem!

    Husker da jeg gikk på ungd og vg skole. Det beste jeg fikk til etter mye slit var 4'ere. Og mine foreldre belønnet dette med skryt!

    Jeg gjorde mitt beste, og så lenge jeg gjorde det var det 'bra nok' for mine foreldre :)

    Mamma har dysleksi i tillegg, så hun vet av erfaring hvordan det er å gjøre sitt beste uten at det nødvendigvis gav topp karakterer. Vi hadde heller ikke så god råd da jeg var på den alderen der, så skryt og godt humør var belønning nok for meg :)
  • Aina 02.01.2017 kl.21:23

    Alle barn er forskjellige.

    Noen lærer seg ting lett, mens andre må slite mer.

    Når man har et barn med dysleksi, så vet man at hun aldri vil kunne klarer å oppnå de samme karakterene som andre barn i familien uansett hvor mye hun jobber!

    Så jeg er for belønning etter innsats!
  • Nina 02.01.2017 kl.21:27

    Har faktisk aldri gitt i skolesammenheng, men i svømmingen til guttene derimot - der har jeg blakket meg mang en gang. Særlig når de påstod at formen var elendig, målet var uoppnåelig , men så brått så nådde de dèt kravet som trengtes for å komme seg til NM/ UM eller perser på ÅM :)
  • 02.01.2017 kl.21:43

    Kan du skrive litt om hvilke refleksjoner du gjør deg om å offentliggjøre at karakterkortet hans har mange seksere? Om det var 3 og 4, hva hadde du gjordt da? Jeg synes nok barnas karakterer bør være en privat sak men vill gjerne vite hviøke vurderinger du har gjordt deg
  • Anne Brith 02.01.2017 kl.21:48

    Anonym: Har jeg sagt hvor mange seksere han fikk? Nope.
  • Nann Karin 02.01.2017 kl.21:48

    Med en praktiker og en teoretiker i hus, så ville fordelingen bli skjev her hjemme, for skolen vektlegger pugging fremfor kreativitet. I stor grad :)

    Nope, jeg kunne ikke belønne den ene og ikke den andre.. for de har gode egenskaper begge to, men på ulikt vis. Men, ros derimot, det kan justeres etter styrkene deres. Man skal på en eller annen måte få belønning,det er livsviktig å bli sett og bli motivert videre, men for oss blir de ikke knyttet til et tall på karakterkortet.

    Stå på :)
  • Lene 02.01.2017 kl.21:53

    Hei!

    Jeg må bare komme en liten kommentar.. jeg er så utrolig fasinert over hva enn du gjør så kan du liksom ikke vinne. Men sånn er det kanskje i "din verden";-) Jeg må bare flire litt😉

    Med det sagt, jeg syns belønningssystemer er gull! Rett og slett fantastisk! Hos oss er det mye som bedrer seg med belønning på bordet, og tro meg, det mangler ikke på ros og komplimenter av den grunn.

    Forøvrig kan jeg jo nevne at vi nå er stolte eiere av Hakkebakkeskogens bakebok. Digger den, og ungene elsker den😊 Nesten like mye som jeg elsker Bestemor Ducks Beste Oppskirfter😉

    Stå på! Og for ordensskyld, unger har godt av å lære seg økonomi og sparing og spleiselag😉

    Klem fra meg
  • 02.01.2017 kl.22:24

    Skeptisk til innfallsvinkelen din. Hva med lærelyst og indre motivasjon?

    https://www.nrk.no/sorlandet/500-kroner-for-en-sekser-1.11567701
  • Camilla 02.01.2017 kl.22:47

    Hvorfor skal du gi penger når barnet ditt gjør det bra på skolen? Hvorfor ikke sette pris på det på en annen måte? Jeg har aldri fått penger for karakterer. Fikk heller ikke toppkarakter i alle fag, men jeg ble anerkjent med at så lenge jeg hadde gjort så godt jeg kunne, var det bra nok.
  • Ann-Kristin 02.01.2017 kl.23:11

    Vi gjør akkurat det samme. :) Stå på!
  • Hege 02.01.2017 kl.23:31

    Hei. Er du klar over hvor forskjellige lærere er. I min nærmeste slekt har vi 5 15 åringer på 3 forskjellige ungdomsskoler. Har tenkt mange ganger at det hadde vært gøy om alle 5 leverte samme oppgave til sine kontaktlærere. Er sikker på at det hadde svingt veldig. Ett barn kan få 6 er av sin lærer. En annen kan ha gjort det like bra men bare få en 4 er. Dette til ettertenkning. Ser jo hvor forskjellig "opplegg" de forskjellige skolene har. Ser jo ekstra godt når man sammenligner siden alle går i samme trinn.
  • Anette 02.01.2017 kl.23:38

    Jeg er bra sikker på at barna til Anne Brith får skryt og ros så det holder når de kommer hjem med gode karakterer på prøver og ellers når de gjør noe bra. Pengerpremie som oppmuntring på sluttkarakterer er en skikkelig gulerot for de fleste. Alle liker vi å få en ekstra belønning når vi gjør en ekstra innsats enten vi går på skole eller er i jobb. Hadde samme belønningsordningen til mine barn på ungdomstrinnet og ja det motiverte, og som foreldre så fikk de da ros og kos i bøtter og spann i tillegg, og det har vi da sett på snap mange en gang hvor Anne brith også roser og heier fram barna sine.
  • Affe 03.01.2017 kl.00:11

    Hei, første gang jeg tar meg bryet til å kommentere et blogginnlegg, elsker å lese innleggene dine, (kun lest de 3 siste:) ) og enda mer beundrer jeg at du tør å være deg selv og vise den ekte deg. Tøft. Har en liten bebis på snart 1år, og må si jeg liker regler du innfører for barna dine, kommer definitivt til å "låne" ideene dine. Stå på med ditt, du virker som en fornuftig, gøyal og god mor. Dont mind the haters, they are your biggest admirers ;) godt nytt år til deg og dine, masse lykke til med 2017=)
  • Caroline 03.01.2017 kl.00:28

    Hva gjør du den dagen barn nr 2, 3 eller 4 ikke oppnår 6'ere på kortet? På tross av iherdig innsats? Hvordan vil de føle seg når de husker hva Sven fikk?
  • 03.01.2017 kl.00:52

    Men usle lommepenger må han jobbe livet av seg for å få? Sorry. Men du går jo til og fra hele tiden.
  • Randi Kristin 03.01.2017 kl.01:17

    Det må føles godt å kunne gi sine barn penger for karakterene de får på skolen. De får jo bare enda høyere press på seg fra hjemmet også. Det er press fra skolen om å gjøre det bra, fra venner og klassen, lærere og så skal det premieres med store summer hjemmefra. Hva med de som jobber så godt de kan og attpåtil har foresatte som ikke har økonomi til å belønne karakterer? Klasseskille...
  • Karina 03.01.2017 kl.01:18

    Jeg bare lurer på hvordan du og andre som belønner etter karakterer løser det om nestemann som starter ungdomsskolen jobber like bra og bedre med skolearbeidet men ikke får de samme karakterene. De gjør det absolutt beste du kan forvente men får ikke de samme resultatene.
  • Realisten 03.01.2017 kl.02:07

    Denne artikkelen minner meg om hva min foreleser på hovedfaget i geofysikk sa, da jeg spurte hva han mente at kjennetegner en potensiell doktorgradsstudent.

    "En som ofte bare MÅ sitte til klokka ett om natta for å gjøre ferdig og se resultatet av et eksperiment - og klarer rett og slett ikke å dra hjem før hele resultatet er ferdiganalysert. En som ikke drives av eksamen, karakterer eller jobb, men av øyeblikkene da han finner ut enda litt mer."
  • Trine 03.01.2017 kl.04:27

    Heisann!

    Lest gjennom kommentarene og humrer litt godt for meg selv.

    For all del, indre lyst og lærevilje er gode egenskaper.. Og i tillegg få belønning i penger er jo kult.

    Blir som når vi går på jobb...lærer nye tung hver dag, ivrer etter ny arbeidsdag og heisann... jaggu får vi lønning fordi vi gjør jobben vår....
  • Tor 03.01.2017 kl.06:40

    Haha fattiglus. Bare 1000kr?..

    Datteren min fikk mer

    Og foresten hun ble belønnet for innsats på skolen og ikke for dumhet som karakterer

    Du vet at 8 klassingene sine karakterer ikke betyr en dritt?

    Det er 9 klasse og 10klasse det gjelder mest i

    Idiot

    Du er faen meg ikke klok i hode

    Legg ned blogg og prøv å få bedre økonomi for familien din

    Dritt blogg
  • 03.01.2017 kl.06:52

    Hvorfor skryter du i det offentlige rom?
  • Anne Brith 03.01.2017 kl.07:33

    Anonym: Kjære deg, Jeg vet det er rart å lese at andre skryter av barna sine. Det er jo faktisk veldig unorsk. Her i Norge skal vi jo ikke tro vi er noe og for all del ikke skryte av de rundt oss.

    Jeg skryter hele tiden av de rundt meg. Tenker ikke på at det er offentlig eller ikke. Skryt, velment ros er bra for mennesker.

    Her hjemme prøver vi å si noe fint til hverandre hver dag. Vi ser ikke på det som noe problem.

    Har aldri sett noe plakat hvor det sto: Ikke skryt i det offentlige :P

    God tirsdag til deg :)

    Håper noen forteller deg i dag hvor fantastisk du er på de områdene hvor du faktisk ER det.

    KLemmer!
  • M.N 03.01.2017 kl.07:39

    Skjønner at du vil belønne gutten din, helt greit! 😄 Men det blir jo på en måte som å kjøpe sønnen din til å gjøre det bra på skolen...
  • Trine 03.01.2017 kl.08:00

    Huff, tenk hvordan han kommer til å føle det det den dagen han ikke har gode karakterer. Åååååh kjære Gud, jeg håper jeg ALDRI må friste barna med penger for å gjør det bra. Synes det er kjempe trist!
  • bareeimamma 03.01.2017 kl.08:28

    Syns belønningen i form av penger er mye bedre enn å kjøpe ting, ved å sette penger på sparekontoen til barna som belønning så lærer de noe også. De får lønn, og lærer å jobbe for pengene. De lærer å spare, og de lærer at man trenger ikke bare å kjøpe alt man vil med det samme. De lærer seg å jobbe mot mål, som feks å få gode karakterer.

    Jeg synes personlig beløpet er litt høyt, men hvorfor ikke? Har man råd til det så syns jeg man skal gjøre som man vil ang det :-) Også vil jeg foreslå å ha mindre belønninger på karakterer som 2,3,4 og 5 også, for man vil jo at barna ikke skal føle seg mislykket om de får en 4`er istedefor en 6`er. Jeg som mamma vil hvertfall tenke at bestått er bra, men en 6`er er såklart å foretrekke da det viser at barnet har virkelig jobbet i faget. :-)
  • Kristin 03.01.2017 kl.08:31

    Hei.

    Jeg skjønner veldig godt at du vil belønne sønnen din for godt arbeid og det er jo alltid stas å få.

    Har bare noe spørsmål, ikke kritikk jeg bare lurer på hvordan du ser dette?

    Føler du ikke at det å få en høy pengesum kan føre til et større press og juksing på prøver? At pengene tilslutt blir triggerne, eller om neste av ungene dine som skal på u-skolen aldri klarer helt å få den 6, og dermed blir enda mer umotivert?

    Jeg er selv for belønning ved god innsats, men man burde være litt forsiktig med pengesummer kanskje? Siden alle barn er ulike og det er ikke alle som kan oppnå toppkarakter, og er det slik innad i søskenflokken tror jeg det vil være demotiverende! Synes ikke noe er rett eller galt, må jo bare finne hva som funker for sin familie :)
  • Anne Brith 03.01.2017 kl.08:34

    Kristin: Jeg har sålangt 3 skolebarn som jeg vet alle 3 kommer til å kunne oppnå seksere. Minsten vet vi ikke noe om.

    Jeg er veldig tilstede i mine barns liv og snakker daglig emd dem om prestasjoner, skuffelser og målsetninger. Jeg føler ikke dette er en stor greie hjemme hos oss. Heller ikke noe som det blir veldig fokus på. Det er bare slik at det er en ekstra belønning som er nice.

    Akkurat slik det er med bloggingen. Mange som leser bloggen tror at barna mine lever livene sine gjennom denne bloggen. Det som skjer her er 5%. Alt det vi gjør hjemme er mye viktigere. Og sånn oppdrar jeg barna mine. De er ingen pingler.... de tåler litt ;)
  • Victoria 03.01.2017 kl.08:33

    Jeg synes dette faktisk er greit. Jeg selv har sliti mye på skolen for bare ett par år siden, og jeg trenger meg at dersom penger hadde blitt lagt på bordet, så hadde jeg kanskje sett et poeng i å få gode karakterer. For meg så var skole pyton hvor jeg møte opp dag inn og dag ut for å bare følge meg dårlig og lusen. Og jeg var mer interessert i hva alle andre følte om meg, enn karakterer. Og jeg er faktisk et skolelys, sånn egentlig, men hver gang jeg prøve å lage gnist i den lidenskapen, så ble den blåst ut av håpløshet overfor å ikke se poenget. Jeg tror penger hadde gjort at jeg ga litt mer beng i klassekamerater som gjorde narr av meg, og heller skapt meg ett bilde på verdien av gode karakterer.

    Men det er like viktig å fyre under hva kidden faktisk liker å gjøre. Å pushe penger på en kid i fag h*n hater, er litt slemt. Det er en egen verdi i å lære unger at de kan faktisk få betalt for noe de liker å gjøre. Så blir jobb senere i livet mer attraktivt, og kanskje de blir flinkere til å se bruden av å velge et yrke de liker. Da sett de kanskje at jobb+lidenskap+livsopphold kan være lik sant.
  • Maria 03.01.2017 kl.08:33

    Jeg synes det er helt greit å belønne når man gjør det bra. Jeg tror at man uansett vil finne en indre motivasjon når man blir eldre. Jeg ble belønnet både med penger og masse ros og glede når jeg gjorde det bra på skolen. Det var ingen fast sum, men både bestemor og mamma ga meg litt penger når jeg gjorde det bra. Idag studerer jeg juss, og det har ikke akkurat påvirket meg negativt med litt ytre motivasjon opp igjennom årene.

    Jeg synes også du har full rett til å skryte av barna dine. De virker utrolig flinke og pliktoppfyllende. Jeg håper du fortsetter med det, og ikke lar deg påvirke av andre som synes det er så fælt å skryte. Jeg synes du virker ut som en utrolig god mor!
  • ola 03.01.2017 kl.08:42

    Selv om det ikke er politisk korrekt og vi gjerne skulle ønske at det var annerledes;

    I boka Freakonomics er det et kapittel om hvordan incentiver virker på barn. Studier viser at det å gi en pengepremie for gpde karakterer, er den mest effektive måten å få barn i 10-14 års alderen til å prestere på skolen.
  • Anne Brith 03.01.2017 kl.09:06

    ola: Hei, takk for at du tok deg tid til å kommentere. Den boka tror jeg at jeg må lese. Ha en strålende dag.
  • kjell veldigliten 03.01.2017 kl.08:43

    å jøss... først belønner du og så når du har driti deg ut ,, ja så skal du straffe gutten med å nedjustere dine feilberegninger med penger??? hvorfor i all verden MÅ alt belønnes med penger?? du virker så egosentrert på innleggene dine at det lukter.. så må ungene lære å spare til ferieturer og så skal de belønnes med penger.. hva med resten av ungene dine?? fortjener ikke de belønning for det de gjør? du har vel fler i skolealder?? hvorfor skriver du ikke om deres belønning. du skjønner vel selv hvor galt dette blir? eller....må jo være demotiverende for de andre.
  • Bjørn 03.01.2017 kl.08:46

    Det er aldeles misforstått, og sykt spør du meg.

    Her lærer man opp barna til at all innsats skal gi en belønning i form av penger eller annet materielt.

    Om jeg skulle hatt betalt for all innsatts jeg har gjort som trener, formann i skolekorps gode karakterer etc. vill jeg vært en rik mann i dag, men akk så fattig allikevel. Hva med å jobbe med motivasjon og interresse?

    Probmene til disse barna kommer når de kommer i arbeid, og ikke er i stand til å jobbe for felleskapet, men kun for sin egen berikelse. Jeg vet for jeg har ansatt mange av dem, og svært mange får en kraftig realitetssjekk i sitt første riktige arbeidsforhold.

    Betaling for ekstra innsats er bare bekreftelsen på et ego samfunn hvor man enten vinner eller blir stemt ut.

    Sikkert greit det, for de få som vinner, men det vil på sikt ikke være noen frivillige der til å ta seg av alle de som blir stemt ut, som det jo er flest av. Lykke til
  • Rune Goksør 03.01.2017 kl.08:46

    Positive reinforcment kan være bra, men for at det skal virke tror jeg kanskje målet må være oppnåelig for dem det gjelder. Hvis man har flere barn i tett alder ser jeg også for meg at det kan bli litt vanskelig hvis den ene har lett for å få seksere, men ikke den andre.
  • Jørgen 03.01.2017 kl.08:56

    Nå skal jeg faktisk gå i mot deg.

    For altså; du belønner karakterer, og du gir kroner 1.000,- for hver sekser.

    Men er verden bare karakterer? Hva med sosial kompetanse? Prøv å tenk deg om...
  • Anne Brith 03.01.2017 kl.09:04

    Jørgen: Du har helt rett. Verden er ikke bare karakterer. Så kanskje det bør ligge en delt belønning her. Også en for det sosiale. Det hadde jeg ikke tenkt på. Takk for bra innspill. Ha en strålende uke :)
  • Silje V. 03.01.2017 kl.09:02

    Jeg synes det er helt greit å gi pengegave når barnet har prestert ekstra godt. En sekser er ekstra, noe spesielt. Mine barn vil nok også få noen sedler for karaktertkortet sitt på sikt :)

    Jeg forstår ikke nødvendigheten av å være så spydige i kommentarfeltet! Hva ER det med folk i dag som gjør at noen tror det er greit å snakke sånn til andre? Du hadde aldri snakket ett minutt mer med noen som kalte deg idiot ansikt til ansikt? Hva en som skriver i det offentlige må tåle - jeg gir meg ende over.

    Stå på - skriv og lev og gjør som du synes. Spør og bry deg ikke om de mange "haterne" som legger igjen giften sin i kommentarfeltet, det er de som er patetiske.
  • Sosh 03.01.2017 kl.09:07

    Jeg ga også belønning til min datter. For hver gang hun viste bedre karakterer enn forrige semester, så fikk hun noe hun ønsket seg. Jeg er fullstendig for belønningsystem, og fullstendig likegyldig til de som mener at da gjør man jo det kun for belønning, og ikke for seg selv. Men da tenker jeg hva har det å si hvem gjør hva for hvem, så lenge han/hun gjør sitt beste, og gjør det bra på skolen.

    Når det gjelder å skryte av barna sine, så må jeg ærlig innrømme at det har jeg også gjort ên gang, og fikk en overhøling uten like. Jeg var så stolt over min datter, som gikk rett fra vgs til medisinstudiet på et universitet i Norge, at jeg klarte ikke å la vær å poste det på nettet.Da kom virkelig janteloven frem, du skal virkelig ikke tro at du eller barnet ditt er noe.
  • Anne Brith 03.01.2017 kl.09:19

    Sosh: Er det ikke utrolig. Jeg hadde vært så stolt at jeg mulig hadde rykket det inn i avisa haha. Du skal jo være stolt av datteren din. GRATULERER sier jeg bare, med vel utført jobb :)

    Ha en nydelig dag og takk for at du la igjen en kommentar. Håper du fortsetter å følge meg :) Gode klemmer!
  • Anniken 03.01.2017 kl.09:54

    Jeg går i første VGs nå, og av egne erfaringer vil jeg påpeke at dette vil bli fryktelig dyrt for deg! Jeg fikk 1000kr per 6er på siste vitnemål i 10ende klasse, det samme gjelder når jeg går ut av videregående i 3Vg. Ikke til jul, det er kun underveisvurdering. Det samme gjelder 8. Og 9ende klasse. I 3Vg til sommeren står alle karakterene som har vært avgangsfag gjennom videregående. Lykke ti
  • Anne Brith 03.01.2017 kl.10:17

    Anniken: Godt innspill. Takk for det :)
  • Cathrine-Devida 03.01.2017 kl.09:55

    Jeg har 4 barn og gir pengepremier for gode karakterer, og mine barn gjør det bra på skolen. Flere sier at de gir premier etter innsats, men det er sluttresultatet som teller. Nå bor ikke jeg i Norge der alle skal være like, og ingen skal stikke seg fram. Heier på deg hilsen 4 barnsmamma til 3 sønner på 12, 14 og 18 og datter på 24 år.
  • Kjersti 03.01.2017 kl.09:55

    Hadde vært spennende å undersøke hvor mange av dem som gjør det bra på høyere utdanning som har blitt belønnet med penger for gode karakterer. Jeg er selv pedagog, har barn som nå studerer universitetsfag de synes er spennende og som aldri har fått ei krone for gode karakterer. Jeg kan godt forstå at man ønsker å belønne gode karakterer for å fremme gode skoleprestasjoner, men tror at slik belønning virker kortsiktig fordi motivasjonen blir ytrestyrt. Skal man allikevel belønne gode karakterer, er det nok klokt å belønne ut fra innsats og ikke med penger, men med feks å gjøre noe hyggelig sammen. (Å belønne et barn for hvert mål det scorer på fotballbanen, synes jeg er direkte vemmelig!) Fokusér på trivsel på skolen og på å være inkluderende og god mot medelever/venner, ha kontakt med barnas venners foreldre, diskutér skolestoff og samfunn ved middagsbordet, ha ofte på radio NRK P2/alltid nyheter, gjør koselige ting sammen (gjerne spille brettspill!) og ha mobilfrie soner og tider - alle legger fra seg tlf i felles telefonkurv ved måltider, ved aktiviterer som feks spill og tv - og ikke minst: mobilen legges igjen i kurv før man går og legger seg. (Bruk vanlig vekkerklokke i stedet for mob`en), så vil poden sannsynligvis yte godt ut fra sine egne evner.

    Og så tror jeg det kan være klokt å ikke dele så mye om barna sine på blogg, hva slags karakterer dine barn får bør være en privat/familieanliggende.
  • Svein 03.01.2017 kl.09:57

    Helt greit med belønninger. Hos oss fikk de ingen ting for karakterene, men når de var 16, så fikk de moped og når de var 18 fikk de bil. Dette fikk de pga generelt god oppførsel
  • Maren 03.01.2017 kl.09:58

    Jeg er for belønning av karakter. Når jeg gikk på ungdomsskolen fikk jeg 50kr for 4 og 100kr for 5, dette da på prøver og ikke karakterkortet. Jeg fikk en sekser hele skolegangen og da var jeg så heldig at jeg fikk bli med mamma på konsert. Men jeg syns at belønning i form av penger var en stor motivasjon til å lese litt ekstra på prøvene, men syns kanskje 1000kr for hver 6er er litt i drøyeste laget uavhengig av hvor mange 6ere det var på karakterkortet. Er enig med han oppfor her som foreslo 5,8 i snitt = 5800kr inn på sparekonto/bsu. Jeg fikk også jobb tidlig og fikk beskjed om at jeg alltid måtte spare 2/3 av lønna, noe som var sykt kjipt som ungdom men som jeg er glad for idag :)
  • Anders 03.01.2017 kl.10:00

    Hei

    Jeg synes det er fint og bra at du motiverer barna dine, at du skryter av dem både hjemme og offentlig. Men for meg er det helt feil å gjøre dette med penger. I tillegg må du fortelle de rundt deg hvor mye du gir.

    1000kr for hver 6'er kan fort bli en del penger for en 8. klassing.

    Har du tenkt på hvordan ringvirkninger det har i ditt nærmiljø?

    Har du tenkt på hva dette kan gjøre med klassemiljø?

    Hva hvis det er noen andre foreldre i klassen som ikke har mulighet til å gi så mye penger?

    Jeg vet ikke hvor store forhold det er der hvor du bor, men dette er noe som andre garantert får høre om.

    Dette var lite gjennomtenkt.
  • Benedikte 03.01.2017 kl.10:04

    Jeg ELSKER at det finnes mennesker som deg her i verden. Du setter ord på alle tankene mine når det kommer til oppdragelse.

    Vil først bare nevne de nye husreglene. De er jo helt fantastiske, jeg ble oppdratt på samme måte med en mor som har lik tankegang som deg :) vi måtte hjelpe til hjemme, da "vi bor i et hus og ikke på et hotell". Vi fikk dog ikke ukelønn, men det var helt greit for oss. Syntes det er veldig bra at unger lærer seg å bli selvstendige, for vi har nok av dem som ikke vet hvordan vaskemaskinen fungerer når dem flytter ut.

    Belønning for god innsats på skolen syntes jeg også er kjempe bra! Vi går på jobb og får lønn etter arbeidet vårt. I dag har unger en jobb, og det er skolen. Det vil jeg kalle en jobb med overtidsarbeid hver dag. Lekser og prøver skal jobbes med, i tillegg til at de går på skolen fra 8 til 2-3 på dagen. Hvorfot skal ikke dem få lønn for strevet?

    Mange vil nok si at gode karakterer og hardt arbeid lønnes med å få gjøre det en vil selv, men det er viktig å tenke på at de har lengre dager med skole, lekser og øving sammenlagt enn en person som har 8 timers arbeidsdag!

    Jeg mener dog at innsatsen også burde spille litt inn, da det ikke er alle som klarer å oppnå en eventuell 6er uansett hvor mye de jobber! Men dette er veldig individuelt, og jeg er sikker på at du vet hvor dine barn ligger og hva de klarer å få til om de bare prøver :)

    Du er en fantastisk person som jeg bare ser mer og mer opp til! Gratulerer så masse til Sven med sine 6ere!
  • Kristine 03.01.2017 kl.10:20

    Hei!

    Jeg ser ikke noe galt i å belønne barna sine med penger for gode karakterer. Man kjenner jo sine egne barn og vet om dette er en metode som har noe for seg. For noen vil det være bra og for andre ikke.

    Selv fikk jeg ikke penger eller noen annen form for belønning, men gjorde det bra allikevel. Det holdt at pappa sa han var fornøyd og stolt av meg. For mine egne barn har jeg lyst til å ha pengemotivasjon som en tilleggsfaktor til det overordnede indre motivasjon og oppmuntring. Dette fordi jeg tror barna lærer å sette mål og jobbe for noe.

    Et viktig poeng for meg vil også være at man stoler på lærer og skolesystemet og har god dialog der. Hvis man som forelder ikke har tillit til at lærerne klarer å vurdere rett karakter osv, så vil det være vanskelig å belønne.

    Bare noen tanker jeg gjorde meg :)

    Syns du gjør en bra jobb jeg. Forstår ikke hva enkelte fyrer seg sånn opp for. Vær raus med hverandre! :)
  • Anne Brith 03.01.2017 kl.10:24

    Kristine: Enig! I 2017 skal jeg være mer raus ... takk for fin kommentar <3
  • mor til tre 03.01.2017 kl.11:22

    Jeg har aldri skrevet inn på en blogg før, men innlegget og kommentarene engasjerte meg til å fortelle om min erfaring:

    Jeg gikk på ungdomsskolen på slutten av 70 tallet, og min far bestemte at min to år eldre bror og jeg skulle få bli med på en ferietur til Amerika hvis vi oppnådde 'Meget bra' i engelsk (!) Min bror og jeg har ulike evner og jeg hadde lett for språk så Mg hadde jeg allerede. Min bror jobbet hardt ett helt skoleår år for å få det til, men fikk dessverre aldri bedre enn 'Godt'. Men 'bordet fanger' og far følte vel at han måtte holde ord så vi to reiste til Amerika uten at min bror fikk bli med, han sto igjen hjemme med mor og så flyet vårt dra.. Konsekvensen av 'belønningen' var et alvorlig svekket forhold mellom far og sønn og et skille mellom min bror og meg, og det påvirket uten tvil min brors videre innsatsvilje på skolen.

    Jeg fikk etterhvert egne barn, og i stedet for penger (eller ferieturer!) for oppnådde karakterer valgte vi å bygge opp under mestringsfølelsen når våre tre barn kom hjem med gode resultater, og vi oppfordret dem til å satse litt ekstra på fagene de trives best med. De er tre ulike individer som alle har valgt å ta utdannelse ut fra egen indre motivasjon, og de har selv valgt ulike yrker etter interesser og evner hvor målet har vært å oppnå en meningsfylt arbeidsdag og muligheter for utvikling, i stedet for å velge i forhold til trender, økonomisk vinning eller press fra omverdenen.

    Husk at det er mange måter å motivere barna sine på, og mestringsfølelsen til et barn som med mye slit oppnår en 4 i stedet for 3 på karakterkortet bør være like mye verdt som en som går fra 5 til 6..

    PS: For noen få år siden ba min far min bror om unnskyldning for den ukloke belønningsmetoden sin for snart 40 år siden, og familien fikk endelig satt punktum for et sårt og urettferdig minne fra ungdomsskolen.

    PPS: min bror driver i dag eget firma og importerer mye varer fra USA - snakker engelsk hver dag og klarer seg MEGET BRA !! ;-D
  • Ann Beathe Schaanning 03.01.2017 kl.11:29

    Verdi i form av penger -

    Verdi i form av kunnskap

    Verdi i form av egenskaper

    Jeg legger dette i et pengeskap, der kan kunnskapen blomstre og mine egenskaper bli satt pris på

    Hva er jeg uten verdi?

    Ta dine egne valg- utifra din verdi

    Ha en flott dag ❤
  • Tove 03.01.2017 kl.11:40

    Skole er viktig i dagens samfunn men tenk om vi alle kunne legge større vekt på å lære barna våre å ta vare på hverandre. Belønne dem for omtenksomhet. Jeg tror også det er noe barn/ungdom må læres opp i og det vil etterhvert bli en vane.

    Jeg har selv tre barn og to av dem er ferdig med videregående. De har klart seg bra på skolen og er i videreutdanning. De har aldri fått penger for gode karakterer men vi har alltid kjempet for at de skal se mennesker rundt seg. Det ser vi at de har tatt med seg videre i livet.
  • Hege 03.01.2017 kl.13:26

    Dette du gjør her er riv ruskende galt. Har to barn selv og den eldste har slitt i noen fag på skolen.

    Fortjener ikke hun noe penger fordi hun ikke får det til? Hun gir aldri opp og forsøker så godt hun kan.

    Dette å gi penger er helt feil.
  • Elisabeth Hammerstad 03.01.2017 kl.13:31

    Jeg er stolt av og glad i barna mine uansett om de får gode eller dårlige karakterer, og hva når den ene har lett for å lære og får gode karakterer og den andre ikke , da sender jeg jo ut signaler om at den ene er mer verdt en den andre, hvis jeg driver med belønningssystem
  • Marius 03.01.2017 kl.15:44

    Synd familien min aldri hadde slik økonomi, da hadde vel jeg vært et vidunder på skolen også hadde penger vært gevinsten.
  • Sandra 03.01.2017 kl.15:58

    Jeg som barn og ungdomsarbeider reager ikke dårlig av dette, for å si det slik. Men, har fortsatt noen ting som kan pekes ut. Dette med å få belønning etter hardt arbeid er jo bra, men tenker karakteren i seg selv er nokk? Med tanke på at man ikke skal lære barna at; du må få belønning for å jobbe hardt. Jeg ville gidd en klem, skrytt og eventuelt overasket litt med en 200 lapp/kino billett, og litt kos. Viktigere med ros enn penger i ung alder!😊
  • sadf 03.01.2017 kl.16:03

    du må forstå forskjellen på belønning og lokking. du lokker gullet med 1000,- per toppkaraktert. du belønner ikke.

    ulempen er at lokking ikke er varig, og effekten forsvinner når man ikke lokkes.

    belønning fungerer annerledes.

    elementær læringspsykologi faktisk.
  • Carl Fredric 03.01.2017 kl.16:51

    Har 3 sønner som nå går på en videregående skole i Bærum. For min del er det ekstremt viktig at disse får gode karakterer, så har utformet følgende belønningssystem:

    6000 kr per sekser. Pluss en flaske dom perignon.

    500 kr per femmer. Pluss en flaske Moët.

    Ingen belønning for en firer.

    Maling av hytte for en treer.

    Ansvar for klesvask et helt år for en toer.

    Matlagingsansvar et helt år for stryk.

    Den ene sønnen min har 5,8 i snitt fra de to første årene på videregående. Han sikter seg inn på Harvard og jeg bidrar i kulissene for at drømmen skal bli oppfylt.

    Den andre sønnen min ligger på 5,4 i snitt, så det er helt greit.

    Den siste sønnen min fortjener å bli arveløs. I løpet av det første året på videregående har han oppnådd et forferdelig snitt, nærmere bestemt 2,5. Ser ut som han får noen tøffe år i møte. Men når reproduksjon og fyll står i fokus, fortjener han ikke bedre!
  • Hege 03.01.2017 kl.17:43

    Carl Fredrik!!! Dette var dagens beste.

    Men annebrith? Tenker du ikke på hvordan dette opplegget føles for sønnen dine sine venner? Hva om de ikke har foreldre som har denne muligheten til og lønne barna sine men nesten føler seg presset til det?
  • Anne Brith 03.01.2017 kl.18:08

    Hege: Når mine barn kommer hjem og forteller om kompiser som har vært på dyre ferier eller barn som bor i gigantiske hus med foreldre som kjører de feteste bilene så sier jeg alltid at vi skal ha fokus på oss selv i stedet for alle andre.

    Så jeg tenker ikke så mye på akkurat det. Hva med det at datteren min har Uggs, eller at gutta går kledd i Gant? Kan det også gjøre at andre foreldre føler seg presset til å gjøre det samme?

    Nei, det synes jeg ikke. Sånt blir for enkelt. Man skaper sin egen lykke :) Sånn ser jeg det :)
  • 03.01.2017 kl.18:31

    hei anne brith!

    synes at systemet ditt er supert og noe jeg selv hadde satt pris på da jeg begynte på ungdomsskolen. Jeg har nå begynt på siste semester på ungdomsskolen og er en typisk femmer elev, masse femmere ett par firere og en og to seksere. Men jeg vet med meg selv, og også når jeg har lest gjennom disse kommentarene at jeg hadde jobbet litt ekstra for å få femmerne mine til seksere hvis jeg fikk belønning. Mine foreldre tenker ikke slik, selv om alle mine tre småbrødrene også er på nivå med meg når det gjelder skole. Belønning brukes titt og ofte her hjemme men ikke til skole.

    Tenker at dette er en fantastisk måte å motivere barna på. Indre motivasjon? Jeg kan si med hånden på hjertet at i starten av semesteret er du drevet av den, men senere blir skole bare ett slit. I hvertfall for meg!

    Så stå på Anne Brith, heier på deg!
  • Hege 03.01.2017 kl.18:35

    Her belønner jeg ikke for seksere. Men jeg belønner om de holder seg alkoholfrie til de har fylt 18. Da får de lappen av meg. Belønner av og til med en helaften på byen (middag og kino) om de har gjort en ekstra innsats på skolen. Og så får de en hundrelapp om alt er rett på fredagssjekken. Jeg gir også sønnen min 50 kr per gang han går på svømmetrening. Ikke si det til noen ;-)
  • 03.01.2017 kl.19:02

    Hei

    I starten av ditt innlegg lurer jeg på om du spøker når du beskriver hvordan du roser din sønn for resultater på fotballbanen, samt gir penger for gode karakterer 1. Året på ungdomsskolen. Men så går det opp for meg at det du skriver, ikke er ironi. Personlig kunne det aldri falt meg inn å belønne barna mine med penger eller ting som følge av resultater på skole eller i idrett. Men jeg belønner mye i form av ros og oppmuntring når de gjør en god innsats, og det er ofte! Jeg tror at ved å motivere til god, jevnlig innsats, fremfor resultater, blir de tryggere på seg selv, og dermed blir med robuste, dersom de opplever skuffelse og motstand. Belønning for innsats fremfor resultater tror jeg også gir næring til videre motivasjon. Min datter på ungdomsskolen har kun 5, ere og 6, ere på sitt karakterkort, og på idrettsbanen er hun blant " de beste" i to idretter i sin aldersgren. Driven? Glede ved det hun opparbeider seg av kunnskap, og iver etter å utvikle seg med idretten sin.
  • Christine 03.01.2017 kl.19:41

    Det er flott at barn belønnes dersom det er ut fra evne og innsats💖 Ikke alle har evnen til 6ere, men da må det kanskje settes belønning på 4 eller 5 om der er oppnåelig 😄😄 eller noe annet som passer det barnet 😄
  • Celine 03.01.2017 kl.20:10

    Jeg mener det er feil å gi penger for karakterer. Jeg fikk penger hvis jeg fikk 4, 5 og 6. Vet du hva som skjedde? JEG begynte å hate meg selv når jeg ikke fikk 4, 5 og 6. Noen får 5 og 6 hele tiden, mens andre sliter med å bestå! Jeg fikk nesten ingenting av penger fordi jeg hadde mest 3 og noen 4. Det har gitt meg dårlig selvbilde og usikkerhet her i livet. Fordi jeg er ikke god nok. Jeg ville heller fått skrøyt over den 3 på prøven der jeg leste og strevde for å få enn å bare få penger hvis jeg fikk 4..
  • Kenny P 03.01.2017 kl.22:58

    Støtter deg med dine 1000 kr hundre prosent.

    Ser noen snakke om p belønne innsats. For det første er ikke innsats like målbart og belønnjng og mål bør være så enkelt oversiktelig som mulig for å a god effekt.Når det er sagt så vil man jo at barnet skal få gode karakterer for å ha økte mulighetsr samtidig som man lærer litt om det å bli stilt krav til og være voksen. Når man blir voksen så er det resultater som teller og ikke innsats.Resultatkrav bør de derfor øve på allerede nå.
  • Jon Iver Helgaker 03.01.2017 kl.23:57

    Jeg fikk 10 000 for seksere, 5000 for femmere, 4000 for firere osv. Det førte til at jeg ble en veldig holden gutt og foreldrene mine måtte låne opp huset. For jeg tjente jo penger selv om jeg strøk :) Da jeg gikk ut av tiende klasse hadde jeg over 500 000 på bok.

    I dag er jeg investor og foreldrene mine måtte selge huset og flytte til Narvik der faren min er fra. Så man må tenke gjennom konsekvensen av sine handlinger.

    Jeg vurderer å betale tilbake litt men samtidig føler jeg at jeg fortjente det. Det ble MYE pugging og det var vel hele poenget.
  • Jan 04.01.2017 kl.01:21

    Jeg greier faktisk ikke å bestemme meg for hva som er værst. At du gir dine barn 1000 kr per 6'er, eller at du faktisk skryter av det ( i den grad et blogginnlegg = et skryteinnlegg). Synd at det må penger til for at dine barn skal gjøre det godt på skolen. Mine barn skal få en klapp på skulderen.
  • Espen 04.01.2017 kl.04:39

    Ungene må spare til ferie (Rettelse, du tvagssparer for dem, og har et indre ønske om at tvagssparing fører til at dem lærer noe... idioti) fordi at du ikke har råd til ferie. Dere "sliter med å få endene til å møtes". Men å gi tusenlapper for at guttungen skal gjøre seg selv en tjeneste det har du råd til!? Forsåvidt helt bak mål at han skal få penger for å gjøre det bra på skolen. Ytre motivasjon er aldri bra. Fortsetter du slik kommer han til å gå på en vegg den dagen han møter virkeligheten og ser at man ikke får belønning for alt man gjør i livet. La gutten stå på å gjøre det bra på skolen fordi han vil oppnå noe i livet. Et ønske. En drøm. Hva som helst. Indre motivasjon.
  • Ivar 04.01.2017 kl.07:23

    "- Vi har en utstrakt og generell tendens til å overvurdere nødvendigheten av ytre stimuli, som penger, for at andre skal gjøre en god jobb."

    Motivasjonsforsker Bård Kuvaas, BI
  • Skolegutt 04.01.2017 kl.08:31

    Hei!

    Jeg og broren min fikk 500 for karakteren S og 100 for karakteren M på ungdomsskolen. Det geniale med å få penger/belønning for innsats spesielt på ungdomsskolen, er at vår interesse for skole på den tiden ikke var spesiell høy. Man har ikke nødvendigvis en egenmotivasjon og man klarer ikke alltid å finne egenmotivasjon uten en ytre belønning.

    Resultatet for meg og min bror i ettertid er at broren min har tatt 8 år på høgskole og har fullført dr. grad.

    Jeg har 6,5 år på høgskole og bachlorgrad og diverse videreutdanninger.

    Jeg så en interessant video på youtube som viser at et sosialistisk samfunn fremmer egoisme fremfor f.eks. kapitalisme. Grunnen for at jeg trekker dette frem, er at belønning for innsats er en del av det kapitalistiske system:

    https://www.youtube.com/watch?v=l3GfCmbPDN0

    Enjoy :D
  • Anne Brith 04.01.2017 kl.09:02

    Skolegutt: Hehe takk for deling av erfaring og video. Den var bra.

    Ha en strålende dag.
  • Mor til to 04.01.2017 kl.10:38

    Vi belønner hverken idrettsprestasjoner eller skoleprestasjoner med penger. Vi roser og vi oppmuntrer og vi gleder oss med barna når de oppnår nye mål, og det holder. Det har vel hendt vi har kjøpt noe godt til dessert eller en liten ting for å feire en spesiell anledning, men en fast avtale om betaling for prestasjoner har aldri kommet på tale.

    Mitt eldste barn har alltid hatt lett for skolefagene og gode karakterer kommer uten særlig stor innsats. Den yngste må jobbe mer. Jeg er 100% sikker på at det hadde vært svært skadelig for yngstemanns syn på skole og hans motivasjon hvis vi hadde startet med pengepremier for gode prestasjoner med eldstemann. Det største problemet med å ha en skoleflink storesøsken, er selvtilliten. Det kan fort oppleves som man er mindreverdig når skoleprestasjonene er dårligere, og det er absolutt ikke noe jeg ønsker å forsterke ved at den skoleflinke får masse penger og den yngre søskenen må gå uten.

    Selv uten slike ytre motivasjonsfaktorer, har vårt yngste barn hevet seg betraktelig på skolen og gikk ut fra ungdomsskolen med samme snitt som eldstemann.
  • Ikke lenger skolegutt 04.01.2017 kl.10:54

    Det fikk jeg og av mine foreldre, hjalp på motivasjon :)
  • Kari Reine 04.01.2017 kl.11:24

    Til alle dere som forteller at dere selv fikk penger for høye karakterer da dere selv gikk på skolen; hva har dere blitt i livet? Tok dere høy utdanning? Skapte dere egne arbeidsplasser, gjorde karrierer? Fikk dere indre drivkraft, pågangsmot og selvstendighet? Dere som nå er voksne har fasiten på hva belønningen dere fikk førte til. Jeg fikk ikke penger for karakterer da jeg var ung, og jeg slet på ungdomsskolen. Men jeg utdannet meg til jurist og har jobbet hele mitt voksne liv, og forsørget mine to sønner. Jeg har aldri betalt for karakterer, men har feiret sønners skoleslutt, oppmuntret underveis til eksamener osv. Indre styrke og motivasjon er det som teller mest, i min verden.
  • 04.01.2017 kl.12:04

    Jeg synes det er idioti å belønne med penger.

    Har man flere barn vil man aldri kunne forutsette at alle har de samme egenskaper og talenter.

    Det man risikerer med et slikt belønningssystem er at den som sliter fra før av bare ramler enda lengere ned i selvtillit og egenverdfølelse fordi barnet blir hele tiden sammenlignet med de andre som gjorde det bedre.
  • Ralfsen 04.01.2017 kl.12:57

    Hadde jeg hatt denne typen motivasjon så hadde jeg kanskje gjort det bedre på skolen. Jeg er så gammel at da jeg gikk på ungdomsskolen så hadde vi bokstavkarakterer. Jeg hadde en del av typen "S", uten noen annen motivasjon enn at det var om å gjøre å gjøre det bra, og å være flink. Ingen tanker om fremtid eller lønn for stevet. På videregående var jeg lei, og brydde meg ikke lenger om å gjøre det bra eller å være flink. Det var bare om å gjøre å komme seg gjennom skolen med greie karakterer. Jeg trengte motivasjon, men fikk den ikke. Et potensiale som ikke ble utnyttet. Og dårlige vaner ble utviklet, som fulgte meg til høgskole og studier etterpå.

    Å få på plass gode vaner, og en eller annen form for motivasjon tidlig tror jeg er kjempeviktig. Spesielt for "selvgående" unger. Hvis du gjør det bra fra begynnelsen av i norsk skole, så er det ingen som gir deg oppmerksomhet. Det bare forventes at du klarer deg selv, og venter på de andre når du er ferdig. Alle skal samles på midten. Det er mye potensiale som går tapt, og de som er først ferdig læres at det har ingen ting for seg. Det er ingen motivsjon for å hele tiden prestere. Man blir lei og innsatsen forsvinner, og dårlige vaner og underprestering blir resultatet seinere.
  • Synne 04.01.2017 kl.14:26

    1000 kr for en sekser?! Det er jo helt sykt! Synes du heller bør belønne innsats, for det er nok prestasjonspress som det er i samfunnet. Hadde jeg fått 1000kr per sekser på vitnemålet, hadde jeg ruinert foreldrene mine, da snittet mitt alltid har ligget rundt 5,5 og hadde flest 6-ere, så det hadde blitt rundt 8000 per semester. Jeg forstår at du gjør det for at han skal jobbe godt med skole, men hvordan vil dette bli senere? Hvis motivasjonen bare er der når det gjelder penger, vil det ikke vare lenge. Går selv i vg2 og har aldri hørt om noen som har hatt en slik ordning, i hvert fall ikke blant de som presterer høyt. Hvis du skal belønne med penger, bør du gi en langt lavere sum. Barna skal tross alt også lære pengenes verdi.
  • 04.01.2017 kl.19:09

    Flere som er skeptiske til opplegget ditt...

    http://m.side2.no/foreldre/anne-brith-gir-snnen-1000-kroner-for-hver-sekser-barnepsykolog---jeg-er-kritisk/3423298369.html
  • Anne Brith 04.01.2017 kl.19:28

    Anonym: Det er forståelig. Kommentarfeltet er jo også splittet. Noen mener det er greit, andre ikke.
  • 04.01.2017 kl.19:33

    Men disse som gir tilbakemelding er profesjonelle som jobber med barn. Verd å lytte til.
  • Anne Brith 04.01.2017 kl.19:42

    Anonym: Tja, jeg har bestemt meg for å gjøre det slik nå og står ved det. Det er ikke alltid slik at mennesker som er "lærde" vet bedre. Hvis jeg skulle fulgt alle lærebøker i alt jeg gjorde ville jeg nok blitt nokså forvirret da forskjellige lærebøker sier forskjellige ting.

    Jeg har tatt et valg ut fra hva jeg mener er best for mitt barn.

    Ha en nydelig kveld :)
  • 04.01.2017 kl.20:52

    Jeg tenker at den virkelige belønningen ved å prestere bra på skolen, er at det gir deg flere valgmuligheter i fremtiden. Du får mestringsfølelse, som igjen gir økt selvbilde og selvtillit. Det burde være nok i seg selv. Men det betyr ikke at det er det. Enhver kjenner sitt barn best, og må lage systemer ut fra hva som fungerer i sin familie. Min datter liker ikke engelsk, og jeg motiverer henne med at hvis hun jobber godt med engelsk hele året, skal vi dra på en jentetur til London. Det er motiverende for henne :-) Selv husker jeg at jeg fikk en diamantring da jeg var ferdig på ungdomsskolen, med gode karakterer. Man får mer av den atferden man fokuserer på, og ved å belønne ønsket atferd forsterker man denne. Hvorvidt det skal være materielle eller ikke materielle belønninger får hver enkelt finne ut av.
  • 05.01.2017 kl.07:37

    Uff,så trist at alt skal handle om utdannelse og jobb. Det er bare bull shit at det er veien til lykke....
  • Sander Gallbert 05.01.2017 kl.08:57

    Hvordan takler du det om ett av barna dine stadig får seksere, mens ett av de andre sjelden eller kanskje aldri oppnår en sekser? Begynner du da å belønne også andre prestasjoner og hvilke ferdigheter velger du, i så fall, da å verdsette? Og med hvor mye?

    Jeg tenker at det fort vil bli komplisert, at det lett vil kunne vekke følelser av sjalusi, mindreverdighet og forfordeling, og at det er noe foreldre må være var på. Om alle heller belønnes likt (men for ulike ferdigheter og prestasjoner) leder det igjen lett til at passivitet belønnes like mye, som fremragende innsats, stikk i strid med intensjonen. Jeg tror søsken har godt av å merke at seire (som regel i hvert fall) må vinnes på bortebane og at regimet der hjemme ikke berøres så mye, av det som skjer "der ute". Der er det fortsatt det samme som gjelder - det å være et skikkelig menneske - og var det noen som sa "kjedelig og lite motiverende"? Javel, men akk så trygt og godt.

    Skoleess går oftest fra seier til seier, her i livet, og jeg tror sønnen din allerede innser at han vil få lønn for strevet, siden. Jeg ville sagt at jeg hadde tenkt meg om. At jeg hadde kommet til at det er nok prestasjonspress her i verden, som det er, og at jeg ville avslutte ordningen - for heller å bruke pengene på saker hele familien kan få glede av.
  • Anne Brith 05.01.2017 kl.09:15

    Sander Gallbert: Livet er urettferdig. Jeg bahndler ikke barna mine likt. Det vil jeg aldri klare.

    Her lærer de at livet kommer med opp og nedturer og at noen ganger er livet.... ja: Urettferdig.
  • Sander Gallbert 05.01.2017 kl.18:03

    Barn styrkes ikke av å bli herdet, Anne Brith, snarere tvert imot. Og gir du barna dine nedturer, i disiplinerende hensikt, tror jeg du vil få av samme mynt tilbake når det engang kan bli aktuelt.
  • Anne Brith 06.01.2017 kl.09:06

    Sander Gallbert: Har du barn?
  • Sander Gallbert 08.01.2017 kl.14:40

    Det er ikke noe argument, Anne Brith. Du svarer med en one-liner, prøver å diskvalifisere meg som meningsberettiget (!), og det virker egentlig ikke som om du er klar for å diskutere saken. Likevel tar du spørsmålet opp igjen, i siste bloggpost, og jeg skjønner at det ikke har forlatt deg helt.

    Jeg håper det er fordi du kjenner at det skurrer litt, at du innser at belønningssystemet (i verste fall) kan slå i overkant skjevt ut, og at du (om så blir tilfellet) vil revurdere det. Du innser i hvert fall at det går en grense et sted, at f.eks ti tusen kroner per sekser ville kunne skapt for stor urettferdighet, og jeg tar det som et sunt tegn.
  • Cecilie 10.01.2017 kl.22:18

    Indre motivasjon ang barn på ungdomskolealder?? Kjære vene.. Dette er noe som dukker opp senere i livet, da man studerer på en skole som man har valgt selv og i fag som interesserer! Jeg husker godt at sånn ca 80% av det vi lærte på ungdomskolen/vidergående var gørr kjedelig. Ja, mye var både smart og lurt, men interessen var ikke til stedet. Hadde noen viftet med noen kroner og sagt at disse er dine hvis du får 5-6 i karakter, så hadde plutselig jeg også lest. Nå som voksen har jeg studert og hatt denne indre motivasjonen, da jeg hadde en jobb i sikte som krevde denne utdannelsen. Da jeg var 14-15 år derimot? Nei. Planen på denne tiden var at klokka måtte bli halv fire og skolefri. Snittet havnet vel på en 4,7 til slutt. Og joda, her er det mange utdanninger du er ekskludert fra med dette snittet dessverre - for meg. Til slutt vil jeg si at jeg synes det er helt ok å belønne etter prestasjon. Da snakker jeg ikke om mennesker som har diagnoser på diverse som gir lærevansker. Noen må jobbe mer, mye mer, for å oppnå de samme karakterene. Men når man søker seg videre på skole og jobb, er det i første omgang karakterkortet ditt som teller, ikke at du var en skikkelig trivelig kar som prøvde. For hvordan vurderer man det?
  • Arne 12.01.2017 kl.10:59

    Håpløst, dagens unger forventer belønning og premier for ALT! Ting som i utgagspunktet skulle være en selvfølge at de skal gjøre.

    Putesamfunnet på full frammarsj...