Når skal barn holdes hjemme?

14.03.2017 - 08:51 22 kommentarer


Egentlig tror jeg at vi alle sammen vet når barna våre IKKE skal sendes på skole og i barnehage. Det er ikke det dette dreier seg om. Vi vet alle når vi kjenner på den ekle magefølelsen av å sende et sykt barn avgårde. 

Hvorfor gjør vi det da hele tiden? 

Altså, hvorfor kan vi bare ikke holde barna hjemme når vi føler at det trengs?

Selv om jeg har 4 barn så synes jeg det fremdeles er vanskelig å si til mine barn at det er greit at de er hjemme. Hvorfor jeg synes det er vanskelig? Det er fordi jeg vet at de kommer til å gå glipp av viktig lærdom. Og så kan det hende at de føler seg bedre utover dagen og på den måten unngår en dag borte fra skolen. 

Jeg synes det er vanskelig å vite hvor den grensen går. Fordi barn er så forskjellige. Det ene barnet tåler mye mer enn det andre. Noen lærere og trenere vi har møtt på opp gjennom årene sier at det er de som skal ta avgjørelsen om barna er syk nok til å være hjemme, på skolen eller på trening. Derfor har jeg også vært den mammaen som sender en halvslapp unge avgårde. 

Hva er fasiten? 

Når skal barn holdes hjemme?

Her hjemme har vi hatt en regel som sier at når barna selv føler at de ikke klarer å dra på skolen så skal de være hjemme. Men noen ganger så har barna også prøvd å dra og så kommet hjem igjen. Da har man jo den verste samvittigheten som mamma. For ingen har jo lyst til å være den moren som sender syke barn på skolen. 

Minstemann er hjemme i dag. Han merker du det på. Han ligger bare helt stille i senga mi. Akkurat nå ligger han rett ved meg og sier ingenting. Han har ikke feber eller noe. Han sier bare selv at han er fryktelig sliten. Og da blir det en dag hjemme. Eller to. For her hjemme har vi alltid hatt det slik at vi prøver å være helt friske før vi drar avgårde igjen. Særlig med hensyn til feber og oppkast er det regelen skolene også håndhever. 

Men det er faktisk ikke alle voksne som alltid har mulighet til å være hjemme med syke barn. Bare det i seg selv er jo vilt. Jeg vet om mange alenemødre som sliter veldig på grunn av dette. Da er det jo barna som taper. Alle burde ha muligheten til å være hjemme med sine syke barn. 

Men hvor ligger den grensen hvor man sier klart og tydelig at nå, nå skal barnet være hjemme fra skolen eller barnehagen? 

Det er akkurat det som er så vanskelig. Det er forskjellig fra barn til barn. At man skal ha en standard på dette blir faktisk helt umulig. Den ene familien setter barnas velvære høyere enn den andre familien. Noen foreldre har jobber som gjør at de prioriterer barna på en annen måte enn andre. Noen voksne er "hardere" og mener at barn må prøve seg på skolen og heller reise hjem, mens noen er mer forsiktige og holder barna hjemme fordi de ikke vil smitte andre. 

En fin regel er uansett: Feber og oppkast. Da blir man hjemme. 

Her har vi også en regel at om barna sier selv at de er dårlige, så skal de få være hjemme. Men da er det ingen trening heller, samt minimalt med lek og moro. Som regel skal de holde senga og så skal de ikke se mye på Ipader eller tv. De kan lese bøker, slappe av og nyte litt tid sammen med mamma. 

Som regel er det alternativet veldig kjedelig og er de ikke 100% syke så velger de alltid å kle på seg og dra på skolen. 

Men i dag og i morgen, blir nok Christian hjemme. Han ligger fremdeles tett inntil meg her nå og nyter stillheten. 

Håper dere får en strålende dag!

Klemmer fra oss.


 

22 kommentarer

Anne

14.03.2017 kl.09:22

Fint innlegg :) Som mor til 3, og pedagogisk leder i barnehage syns jeg det og er synd at barna må ha dårlig almenntilstand for å kunne få en dag hjemme. Barna har veldig godt av en fridag innimellom, Akkuratt som oss voksne. Men enkelte foreldre lar ALDRI barna sine få en fridag. Skulle vært som i skolen for barnehagen og, pålagt vinter og høstferie. Barna har jo lenger dag i barnehagen enn foreldrene sin arbeidsdag. Det er synd at det er blitt sånn at karriere veier mer enn tid med barna sine :) Jeg er takknemlig for muligheten til å få være hjemme med barna mine til de er 2 år, pluss at de har en fridag i uka fra bhg, og korte dager (8:30 til 14:30) hver dag.

14.03.2017 kl.09:39

Nå er det ikke alle som har mulighet til å være hjemme med barna etter at syktbarn kvota er brukt opp. Jobben tillater det rett og slett ikke.

Slik er det for faktisk så mange foreldre. Det blir da feil å legge skylda på dem "fordi de ikke vil være hjemme med sykt barn".

Ikke alle har familie og/eller venner som kan avlaste og ikke alle har muligheten til å jobbe hjemmefra.

Foreldre gjør nok så godt de kan utifra de rammer de har.

Line

14.03.2017 kl.09:50

Hei Anne-Brith

Enig med deg på det meste du skriver her. Men jeg opplever så mange ganger i Bhg der min datter går at foreldre sender ungene i Bhg lenge før de egentlig burde bli sendt som igjen går utover de andre som er i Bhg.. min tanke er at er en for dårlig i form til å delta i lek ol så er en for syk til å være i Bhg/ skole. Er så lei at min datter skal få svi for at andre foreldre sender de små i Bhg før de friske. Når går ikke forkjølte og hoste inn under det jeg ser på som sykdom.. men omgangssyken /diaré så er det mange som ikke gidder / vil ta seg tiden å være hjemme de dagene en må være hjemme. Er selv alenemamma å det passer aldri men ungen er syk sånn er det bare og det går ut over så mange mer enn bare sin egen unge. Hvem vil utsette sin unge for den sykdommen der?! Den er grusom

Ellers en veldig fin blogg. Men måtte bare få det ut for nettopp vært hjemme over en uke pga at foreldre ikke følger regler

14.03.2017 kl.09:56

Dette er jo veldig lett for deg og si som jobber mer eller mindre hjemme. Vi som har vanlige jobber har ikke alltid den luksusen til og bare ta en dag fri. 10 dager i året har jeg lov til og være hjemme med sykt barn med lønn. Så joda de som jobber hjemme er heldige og har den muligheten. Jeg er av den gammeldagse typen som skulle ønske at husmor var et eget yrke . Men takket være likestillingen og kvinnenes skrik etter karriere er samfunnet blitt sånn at begge foreldre MÅ jobbe.

ElisabethH

14.03.2017 kl.10:00

God bedring til Christian! Jeg erenig med deg. Kjempevondt i magen om en sender en halvsyk unge på skolen og verdensværste samvittighet om man får telefon 2 timer etterpå. Det er kjempevanskelig. Ille er det også når barna blir så store at man ikke har sykt barn dager på jobb lenger. De er ikke så store når de er skikkelig syke, da trenger de omsorg, så jeg har tatt avspassering og feriedager og lyttet til mammahjertet. Klem fra meg

Lena kristin fagervik jenssen

14.03.2017 kl.10:10

Flott skrevet. Vi foreldre kjenner våre barn å ser når de er syke. Håper han kommer raskt på bena. Å stooor klæm til dere alle fra nord.

Cowboylaila

14.03.2017 kl.10:17

Her har det vært så mye sykdom at læreren har sagt at rektor må varsles, og da blir en jo litt kneblet.. Ungen har feber, hoster og brekker seg, men fraværsgrensen er oversteget. Kan jo ikke sende en syk unge på skolen heller. Tror læreren sa det var 16 dager i løpet av et skoleår (høst-vår) som er grensen, så må melding sendes rektor! Men vi har hatt vannkopper, omgangssyke to ganger (og må være hjemme 48 timer etter det!), influensa. Det har vært mye i år. Håper de har fått trimmet immunforsvaret sitt skikkelig nå så vi går en frisk høst i vente.

Nina

14.03.2017 kl.11:34

Samme her med 5 åringen som har bursdag i dag :) Når formen ikke er på topp, eller har sovet ekstremt dårlig i flere netter, ja da får han være hjemme fra barnehagen og slappe av.

Unger òg blir slitne og trenger ro, akkurat som oss voksne :)

Wenche Emilie Bakke

14.03.2017 kl.11:42

Jeg er nok litt streng på dette området. Datteren min får være hjemme fra skolen dersom hun har feber. Hun blir hjemme til hun har hatt en hel feberfri dag, deretter er det skole igjen. Hun får ikke være hjemme dersom hun bare sier at hun ikke føler seg bra. Da har jeg på følelsen at hun kommer til å bruke det stadig vekk. Men jeg ser det jo selvfølgelig an. Og henne kan man se ganske tydelig på om hun ikke er frisk. Men som hovedregel så må hun prøve seg på skolen, og heller bli sendt hjem dersom det ikke skulle gå. Og som regel går det veldig fint, hun blir på skolen hele dagen.

Lizbeth Osnes

14.03.2017 kl.12:15

Jeg syns det ER så viktig å overholde 48-timersregelen etter oppkast eller diaré. En så "uskyldig" sykdom som norovirus kan ta knekken på både eldre, premature og andre med dårlig immunforsvar.. Jeg begriper ikke at enkelte ikke evner å tenke lenger enn sin egen nesetipp. Årh, sånt gjør meg sinna! :-) Men; det gjør også reglene for sykt barn. Det burde være langt enklere å få utvidet dagene, særlig dersom man er alene med omsorgen.

Ida

14.03.2017 kl.12:27

Alle som er ansatt har rett til egenmelding sykt barn, hvis de er brukt opp må man til legen, så å si at man ikke har muligheten er tull. Som aleneforeldre har man også flere sykt barn dager, særlig om man jobber i ia bedrift.

Jeg lar barna bestemme selv, alt etter alder, 10 åringen kan være alene hjemme om hun ikke er kjempe syk da jeg jobber 15 min unna.. minstemann er fremdeles i barnehage såa må jeg være hjemme.. Jeg gjennomskuer også skulk som kamufleres som sykdom.. da tar man en samtale om hvorfor... dersom barnet ikke er friskt så vil det heller ikke få med seg all læringen på skolen, så dette går litt av seg selv tror jeg.. 48 timers regelen følges, og som du sier feber er feber ;)

Helene Viktoria

14.03.2017 kl.13:24

jeg synes det er godt å lese at du har muligheten til å være hjemme med han, sånn uansett. Det har hendt at jeg har vært hjemme min datter på 3 1/2 på grunnlag av at hun har vært sliten, sovet dårlig eller bare trenger en dag fri. Tror det er viktig. Takk for at du skriver om et tema som burde vært skrevet mer om :-)

Hilsen en hjemmeværende mamma på fulltid.

14.03.2017 kl.18:25

Hvorfor legger du ikke ut innlegg som ikke er helt i tråd med din mening?

Er det for å redde inntrykket folk har fått etter puppestuntet ditt?

Folk flest har jo merket at noe skjedde den helga ungene reiste på vinterferie; du flippa ut...

Hadde bare du kunne ha gått ut og sagt: "Beklager, jeg flippa ut og oppførte meg dumt", men det gjør du jo ikke!

Du har alltid vært litt sta og steil og ikke åpen for ydmykhet eller innrømmelser.

Vel, deg om det.

Anne Brith

15.03.2017 kl.09:46

Anonym: Hva mener du? Hvem skal jeg beklage meg ovenfor? Jeg har ikke gjort noe jeg angrer på. Jeg hadde en amazing helg sammen med en av mine beste venner Espen. Oppførte meg dumt? Jeg føler rett og slett ikke at jeg har noe å beklage meg for. Hadde jeg vært ufin mot noen så kunne jeg tenkt at jeg hadde hatt noe å bekymre meg over men jeg hadde en herlig helg, var glad og lo store deler av turen. Så nei, jeg føler ikke at jeg "flippa ut" Puppestunt? Mener du da jeg lå i senga med dyna over meg? Og man såvidt kunne se konturen av en pupp? Haha. DET må folk tåle tenker jeg :P

Men du har rett. Jeg er nok litt sta. Og så har jeg vel vanskelig for å ta kritikk. Men jeg er veldig ydmyk og har bena godt plantet på jorden, men sta det kan du ha rett i. Men jeg tror staheten min har fått meg dit jeg er i dag. Jeg er sta, ambisiøs og gir meg aldri. SÅ du har nok rett der.

Jeg tenker. Om du misliker det så så slutter du bare å følge meg :P Ha en fin dag :)

Wenche

15.03.2017 kl.08:40

Jeg hadde veldig lav terskel for å holde barna hjemme da de gikk i barnehagen, men det var fordi jeg hadde en jobb som gjorde dette mulig, og min mann har en jobb som gjør dette mulig.

Nå er det skole som gjelder og her er jeg strengere, men ingen lærer noe som helst om de blir sendt på skolen slappe og småsyke.

Når jeg tenker over det så var det kanskje en gang i året de var ordentlig syke og var hjemme en dag og to fra skolen, ikke veldig ofte hvertfall så det var ikke noe problem. Følte jeg de sutret veldig lett om magevondt eller hodeverk så var det somregel noe annet som plaget dem, at de hadde glemt en oppgave de skulle ha gjort eller noe var litt ubehagelig på skolen, og da fikk vi somregel ordnet opp i dette.

Cathrine / SerendipityCat

15.03.2017 kl.09:27

Har de hatt omgangssyken skal de i alle fall være hjemme 48 timer etter siste oppkast for å ikke smitte andre, i dølge Folkehelseinstituttet. Det er en grei tommelfingerregel synes jeg. Og det må være et mål å ikke sende smitten rundt, synes en del er egoistiske når de snakker om å ikke ha tid til å vente til barna er helt friske pga jobben, folk som sender barn i barnehagen med feber etc.

Hege

15.03.2017 kl.11:13

Du sier jo hele tiden at slutt og følg meg om du misliker alt,og at du ikke blogger Pga dine lesere. Men hva skal du leve av om ingen følger deg?

Jeg trodde de fleste bloggere levde av sine lesere.

Du skrev også at du hadde mange barn og unge som følgene på SNAPCHAT. Men burde ikke du da gå frem som ett godt eksempel og ikke legge ut bilder med trutemunn og kun noe dyne på?

Anne Brith

15.03.2017 kl.11:25

Hege: Hei fine Hege. Hvis alle i morgen sluttet å følge meg måtte jeg jo starte helt på nytt. Det tok meg 2-3 år så ettersom jeg da antageligvis hadde måtte starte på nytt så og allerede hadde oppskriften på suksess så hadde det mulig tatt med 1-2 år. Nei, jeg vet ikke det blir jo rent hypotetisk å svare på. Så lenge jeg vokser på sosiale medier som feks facebook, instagram, snapchat og vokser på blogg så tror jeg at jeg gjør noe riktig. Kanskje jeg og du bare ikke er riktige for hverandre? Da kan du jo ikke tvinge meg til å gjøre det du ønsker. Jeg kjører mitt løp, uavhengig om du er enig eller ikke. Det er slik jeg må jobbe for om jeg skulle hørt på alle meninger ila en dag så ville jeg blitt helt tussete.

Jeg må gjøre det jeg føler er mitt kall i livet. Og så må du gjøre din greie. Vi må gjøre det uavhengig av om vi liker hverandre eller ikke.

Ha en fin dag.

Hege

15.03.2017 kl.11:40

Men du svarer jo egentlig ikke på spørsmålet om du synes det er Ok og legge ut det du gjorde på SNAPCHAT,siden du har mange barn og unge som følger deg? Burde ikke vi voksene gå frem som ett godt eksempel og ikke motsatt

Anne Brith

15.03.2017 kl.12:19

Hege: Kjære Hege,

Les dette: http://annebrith.blogg.no/1488696950_oppdra_ungen_din_sjl.html

Jeg synes det er greit. Nå skal det jo sies at sjansen for at jeg kler av meg og filmer meg selv igjen under dyna på den måten er veldig liten. Dette fordi jeg selv fikk tilbakemeldinger på at det ikke var greit.

Men jeg angrer ikke på det og jeg kan ikke love at jeg ikke vil gjøre det igjen. Men det er nå engang gjort. Og mulig det ikke skjer igjen.

Bra nok svar for deg?

Hilde

16.03.2017 kl.14:02

Ja, det er ikke alltid så lett å bedømme. Når det gjelder oppkast så er det jo 48 timers regelen som gjelder, og må innrømme at jeg blir skikkelig provosert når foreldre ikke overholder dette!! Og feber sier jo seg selv.. Bedre med en dag for mye enn for lite hjemme.. God bedring til den herlige gutten din! PS hilsen mamma som også er hjemme med slapp og febersyk jente <3

Karoline

18.03.2017 kl.13:00

Mor og far VET når de skal holde barnet hjemme. Men få gjør det alikevel, for dagen er liksom planlagt på jobb etc. En ting er å vere pjusk i Bhg - med høgt tempo, mye lyd og tusen inntrykk- kontra å vere pjusk hjemme der barnet selv kan regulere tempoet sitt. Aktiv-passiv etc. Det er tøft å passe på pjuske barn i Bhg, og så smitter en videre andre barn og deres familer. Tenk smittevern!

Hilsen 2 barnsmor og pedagogisk leder

Skriv en ny kommentar

hits