Det er så typisk norsk!

17.06.2017 - 08:13 38 kommentarer



Fra høsten av går disse to på ungdomsskolen. 

Sven og Annika. 

Min rolle som mamma er å sørge for at de får et så godt grunnlag som mulig de neste årene på flere områder, slik at de kan velge å studere akkurat det de ønsker. 

Jeg som mamma vil at de skal gjøre det bra på skolen slik at de når de målene de har satt seg. Jeg vet at begge disse barna har mulighet til å gjøre det bra. Det har de vist allerede på barneskolen. 

Her hjemme belønnes seksere på karakterkortet med kr. 1000.-

Hver prøve i løpet av skoleåret som har full uttelling, altså alt riktig får de kr. 100.-

De får ikke noe om de får en femmer eller en toer. 

Betyr dette at jeg som mor mener at man er tapere om man får en femmer eller en toer? NEI! 

I Norge i dag skal alle være vinnere. La meg si noe veldig klart: Det stemmer ikke i det virkelige liv. Alle kan ikke vinne hver gang og det skjer heller ikke, man vi har alle noe vi kan vinne med. Der er det en stor forskjell. DET må vi tørre å lære våre barn. 

Alle skal delta, alle skal få premier, ingen skal ta tid eller konkurrere før de har nådd en viss alder osv. Dette gjør vi fordi vi ikke vil at barn skal føle seg skuffet, møte motgang i tidlig alder og vi skal for all del ikke differensiere i sport mens de er små. 

Alle skal hele tiden være vinnere. Også når de taper. 

I livet vinner du noen ganger og så taper du noen ganger. Taper du så betyr ikke det at du er en dårligere person. Det har nesten blitt litt sånn at vi skal ikke si at noen tapte. En taper har blitt som et slags skjellsord. Som om man er taper resten av livet. 

Men hvordan du føler deg som person defineres ikke av en tapt kamp! Eller en dårlig prøve. 

Det skal være gjevt å få en sekser. Den skal henge høyt og den skal du fanden meg ha jobbet for. Skikkelig hardt også. Alle klarer å få en sekser i et eller annet fag om de virkelig vil ila 3 skoleår på ungdomsskolen. Det er jeg overbevist om. 

Om du er uenig med meg i det så la oss ta den diskusjonen, men ikke bli forbanna på meg fordi jeg belønner mine barn med penger når de får seksere. Jeg gjør det jeg føler er best for mine barn så gjør du det du føler blir best for dine. 

Er det urettferdig at barna ikke får 800.- for en femmer, noe mindre for en firer osv? Ja, kanskje det ER urettferdig? Men livet som voksen er også urettferdig. Det er ikke slik at alle selgerene i en bedrift vinner hver uke. Det blir ikke gitt priser til alle. Det er slik det er, og selv om vi mener det er urettferdig så betyr ikke det at de som ikke rekker helt opp ikke er bra nok. 

Når barn aldri møter motgang, eller må kjempe for ting så får de sjokk når de trer inn i voksenlivet. De har blitt så beskyttet av oss voksne at de faktisk ikke skjønner hva som skjer. Det er vondt å se at barna blir skuffet og selvsagt er den letteste løsningen => fix it. Og hvordan fikser vi det lettest mulig? 

Alle får den samme belønningen uansett innsats og resultat. 

For meg føles det helt feil og jeg har valgt å være litt unorsk. Betale for gode karakterer. 

Så også neste år, når disse to starter i nye klasser blir det slik. Selv om mange kan være uenige, og jeg vet ikke dette fungerer for alle, men for oss har det gjort det og det er nok for meg. 

Ha en nydelig dag i solen!

38 kommentarer

Kristin

17.06.2017 kl.08:35

Hei. Her belønnes en 6er med 500 og en 5er med 250. Men jeg har forskjellige barn,en som er teoretiker og en som er praktiker. Å du store mi tid som jeg har lest og pugga med praktikeren min uten at han har klart å oppnå nå høyere enn en 4 er. I 10 trinn var han sååååå skolelei,og det var vanskelig å motivere han. Så årene på videregående har han blitt belønnet hvis han har klart å unngå en 2er på karakterkortet. Jeg er veldig stolt av han som går ut av 10 trinn nå med 5 og 6ere,men jeg er jammen meg like stolt av han som har 3og4 ere. Jeg tror han blir en fantastisk dyktig og arbeidsom mekaniker når han tar fagbrev neste vår !!

Anne Brith

17.06.2017 kl.09:02

Kristin: Herlig!

Lena

17.06.2017 kl.08:39

At du har valgt ditt opplegg og at dette er noe du har trua på er helt supert ! Alt som kan motivere barn er bra. Der du mister meg litt er når du sier at alle barn klarer å få en 6 i ett eller annet fag.... Ikke alle barn kan det! Noen barn jobber seg halvt ihjel for en 4. Du er med den uttalelsen bastant og lite reflektert føler jeg. For min del kommer jeg til å støtte ungene mine så godt jeg kan og mulig vi også finner en premiering for gode resultater . Poenget mitt er: hvis jeg har barn som aldri vil hevde seg i toppen, men jeg ser de jobber så godt de kan og oppnår gode resultater personlig foe dem, da er det jammen meg like godt gjort. Vi bør heie barna opp og frem og lære de at de kun oppnår resultater ved hardt arbeid, men hvis de ved hardt arbeid kun klarer en 3, da er det GODT nok i min bok.

17.06.2017 kl.08:54

Merkelig så tidene har forandret seg. Jeg har selv barn nå, de går bare i 1. og 3. nå, så det er ikke så mange prøver, men jeg tenker at motivasjonen til å gjøre det bra på prøver ikke skal være penger. Da jeg gikk på skole var det INGEN som hjalp meg med leksene, faren min var for utålmodig og moren min - hun hadde jo ikke peiling på skolearbeid, storebroren min var opptatt med kompiser. Så da tok jeg ansvar selv, satt meg foran leksene hver dag, fulgte med i timen, og pugget natta lang om så var for prøvene. Fikk aldri penger for karakterene. Men jeg gjorde det for min skyld. Jeg hadde vel bare 5-ere og 6-ere. Nå til dags må foreldrene sitte med barna hver dag og hjelpe de med leksene, og de må lokke med penger for å få de til å lese til prøvene. Det er vel for mange distraksjoner nå til dags, ungene blir slitene, for mange fritidsaktiviteter og for mange tekniske duppeditter (ipad f.eks) som er mer spennende.

Ida

17.06.2017 kl.09:18

Hei. Har du noen barn med lese- og skrivevansker/dysleksi eller andre slike plager? Da trur æ ikke du ville valgt denne typen belønningssystem. Æ har 4 unga, alle med forskjellig utgangspunkt. Eldste har dysleksi og konsentrasjonvanska, nr 2 har ADHD men har i utgangspunktet lett for sæ på skola, nr 3 er en aktiv gutt som har passelig lett for sæ og nr 4 er bare baby enda. For mæ hadde det aldri falt mæ inn å belønne kun 6:ere eller full pott på prøver. Her prøver vi heller å belønne hvis vi ser at de har gjort sitt ALLER beste ut fra den enkeltes situasjon. For ho med dysleksi og kons.vanska så kan en 3:er være SKIKKELIG bra. For ho med ADHD kan det på en god dag resultere i en 5:er men på en dårlig dag en 2:er. Og da har ho fortsatt gjort SITT aller beste ut fra de forutsetningan ho har. Æ er forøvrig ikke enig i det du skriver om at i Norge må alle være best. Føler ihvertfall ikke det er sånn her på denne plassen jeg bor på i Nord-Norge. Alle blir sett på som forskjellige individ med forskjellige utgangspunkt og æ syns ihvertfall at det er sånn det ska være.

Anne Brith

17.06.2017 kl.09:28

Ida: Vet du, enig med deg. Vi må gjøre noe som passer barna våre:)

Henny Honeymoon

17.06.2017 kl.09:46

Jeg har selv gått på ungdomskolen og fått belønning før karrakterene mine, men foreldrene mine fortalte Meg åt seksere var super, men åt de heller ønsket femmere av Meg. Detta høres kanskje helt sykt ut, men er er faktisk enig Me foreldrene mine her! Om man går ut av tiende klasse med bære seksere, blir det firventet alt før mye av ungdommene på videregående. Selfølgelig, med bære seksere så får man seg inn på de studiene de ønsket Å gå, men det er man også med bare femmere eller firere.

Edny

17.06.2017 kl.10:40

Jeg tenker at å ha masse seksere på et vitnemål fra ungdomsskolen er litt bortkastet. Man kommer seg inn på det man vil uten toppkarakterer. At barn sliter seg ut for gode karakterer på ungdomsskolen blir feil for meg. Sjansen for at de er lei av skole allerede første året på videregående er stor. Selvfølgelig er det lurt å få inn gode leksevaner, men man skal bruke tiden på så mye mer enn skole også. Alvoret kommer fortere enn man aner, når de kommer på videregående og jobber for et vitnemål som faktisk betyr noe. Men vi er alle forskjellige, og du kjenner dine barn best :)

Nina

17.06.2017 kl.10:49

Belønning for høy karakter er fantastisk! Stå på! Du vet hva som motiverer DINE barn. Her praktiseres følgende : i 10. På vitnemålet blir 6er belønnet med 1000, 5er får 500, 4er 250. Men så, denne får vi reaksjoner på. 3er er verdt 0. 2er og nedover er -500. Altså i teorien, får han 2er og en 5er, er resultatet 0,-! Hvorfor? For å motivere til å lese og jobbe med de fagene som man har utfordringer med. Dette har fungert utmerket på 2 barn så langt, nå er det sistemann igjen. Forklaringen vi ga var følgende " Det er ingen problemer for deg å få 5 i gym, dette er tydeligvis et fag du liker godt og trives med. Flott! Fortsett med det!" Men hvis du vil ha uttelling for det, må du jobbe deg opp på i hvertfall en 3er i f.eks RLE". Det å "miste" penger fordi man ikke vil interessere seg, er vist nok en sur greie. Funker på flokken vår i hvert fall :)

Iselin

17.06.2017 kl.11:16

Kanskje pengene motiverer til bedre karakterer, og til å prøve litt hardere? Det høres supert ut! Du er en god mor :)

Ikke lenge siden

17.06.2017 kl.11:24

Det er nå 2,5 år siden jeg gikk ut av videregående. Jeg har alltid bodd alene sammen med min mor. Dermed har det ikke alltid vært slik at hun har hatt tid til å hjelpe meg med lekser. Fra ungdomsskolen ble jeg mobbet. Noe som resulterte i at man ikke kunne komme på gruppe med de elevene som hadde gode karakterer. Samtidig som man alltid satt seg ned og pugget, og pugget og pugget på noe. (Jeg hadde alle karakterer fra 2-6 på vitnemålet). Videregående gikk i det samme. Min mor hadde begynt i ny jobb og kunne hjelpe meg mer. Jeg pugget og pugget og pugget, gikk alltid for en 5'er hvis jeg kunne. Men fant ut siste året VGs at dette orker jeg ikke mer. Så holdt på å droppe ut av skolen. Mamma ble svært fortvilet og ville bare at jeg skulle gjennomføre, og det gjorde jeg. Nå i dag har jeg ett år igjen på bachelor studie. Jeg har tilsammen fra mine to år A i 10 fag og B i 2, jeg studerer ett praktisk studie, der jeg klarer å lære ting ved å gjøre det.

Poenget er at jeg jobbet knallhardt selv om jeg fikk 2 på VGs eller om jeg fikk 4. Men jeg fikk aldri penger, jeg ble så glad den ene gangen jeg oppnådde 6'er at jeg fikk stor motivasjon til å forsette. Hver gang jeg har fått A på universitetet så gleder jeg meg til å kunne ringe mamma ( alltid den første

jeg ringer) da vet jeg at hun er stolt, og jeg blir stolt selv.

Jeg personlig mener at penger ikke er en god drivkraft til å få gode karakterer. Men det at du jobber hardt selv og oppnår det du har satt deg som mål, og at du som mamma viser hvor stolt du er er viktig. Vi er tross alt generasjon prestasjon og vi har allerede mye press rundt oss. Å sette ett beløp på 6'ere virker nesten som om du forventer at dine barn skal ha dette.

Samtidig er jo det å betale ett barn for gode karakterer med på å skape sosiale ulikheter i klassen. Samtidig som barnet selv ikke har en indre motivasjon til å klare det, men en ytre. For et barn så oppnår man en kortvarig glede av ytre motivasjon, men ikke økt læring.

Sigrid

17.06.2017 kl.11:45

Du som mamma kjenner dine barn og deres situasjon aller best - derfor ser jeg ikke hvorfor andre blir " sååå provosert " over hvordan du velger å løse det. Jeg er forsåvidt enig ivar barn trenger å se at ting ikke bare kommer " rekende på ei fjøl" og at det faktisk må legges ned litt innsats for å kunne oppnå ting.

Her belønner vi også for 0 anmerkninger og ingen glemmekryss, altså god orden og kontroll på tingene og tid gjennom hele skoleåret. ( det pakkes og fikses selv til alt)God oppførsel er en selvfølge!

Vi belønner ikke en og en karakter, men vel gjennomført til jul og sommer når vi vet og ser innsatsen har vært god og ut i fra resultater. Vi har en som må pugge og jobbe for hver minste ting og en som kan se i boken å huske alt.

Derfor har vi valgt noe som går litt på innsats, arbeidsmoral og slike ting.

Man finner det som passer seg og sine best og det er jeg helt sikker på du også gjør ❤

God helg

Thomas Frydenberg

17.06.2017 kl.11:50

Litt ekstra motivasjon har aldri skadet noen etter min mening.

Mona

17.06.2017 kl.13:54

Nevnte dette med belønning i 1000-lapper for hver 6'er for min sønn som er ferdig på 8.trinn kommende uke.

Svaret jeg fikk var: Oi, mamma, da hadde jeg blitt "rik". (Han fikk 5,8 i snitt til jul, vårens karakterer vet vi foreløpig ikke noe om før til uken.) Etter en liten "tenkepause" kom neste kommentar: Mamma, jeg trenger jo ikke belønning for å gjøre det bra på skolen, det er mer enn nok belønning i seg selv at jeg ser at jeg mestere ting.

Han har store mål for fremtiden og vet at han må jobbe for å komme dit han vil. Er idrettsmann og trener åtte økter i uka. Målet fra jul til nå har vært å få 6 i alle fag til sommeren, om han får det eller ikke blir spennende å se.

Uansett blir det ingen betaling fra oss!

Anne Brith

17.06.2017 kl.15:57

Mona: Så bra jobbet! Da trenger han kanskje ikke noen belønning! Dere må ha gjort en super jobb med barna deres!

Tina

17.06.2017 kl.15:03

I min tid når jeg gikk på ungdomsskolen for ca 14 siden, så fikk jeg i 8.klasse tilbud om 1000 for hver 6'er. Da jeg ikke klarte å oppnå dette men gjerne fikk 5+ så mistet jeg motet å havnet ned på 4. Året etter jeg 500 for 5'er og 1000 for 6'er. Jeg fikk tilbake motivasjonen til å prøve å få 5 og 6'ere.

Laila iren

17.06.2017 kl.15:08

Hei Anne Brith 🤗

Jeg må si meg helt enig i dette , du gjør en god jobb med barna dine. Det er du som kjenner dem best. Helt topp å belønne når di får karakter 6 👍 Dette tenker jeg barna dine vil takke deg for når du blir eldre oxo 🌸

Du har så flotte glade og trygge barn så vær stolt av deg selv anne brith

Liv

17.06.2017 kl.15:25

Greit så lenge du vet at det er oppnåelig for dine barn :-) ellers ville jeg lagt andre prestasjoner inn i systemet også, f.eks turnkonkurranse, tae kwon do gradering, fotballkamp eller hva det nå måtte være. Eller bare å fullføre en sesong, f.eks... det viktigaste er at alle for oppleve mestring og anerkjennelse, på et eller annet felt.

17.06.2017 kl.15:27

Klikkjakt?? Siden det er omtrent samme innlegg som i fjor?

Anne Brith

17.06.2017 kl.15:55

Anonym: Neida! Bare aktuelt nå som Sven får utbetalt en god del tusen for bra prestasjoner...

Lillemor

17.06.2017 kl.15:52

Du sier at alle kan klare å få en sekser på ungdomsskolen dersom de virkelig vil, men alle kan ikke det.

Mitt barn har store generelle lærevansker, og han må jobbe hardere for å få en 4-er enn søsteren må gjøre for å få en 6-er. Da han fikk en 5-er på eksamen gråt læreren av glede. Læreren visste da at sønnen min hadde jobbet dag og natt i 48 timer for å forberede seg til denne eksamenen.

At du velger å belønne dine barn for karakterer er ditt valg, men jeg blir skuffet over at du uttaler deg så bastant om "alle andre", og sier at de som ikke oppnår høyeste karakter ikke vil det nok.

17.06.2017 kl.16:08

Eg e kjempeglad for at mine 3 store ( 21, 17 og 15 ) har sett viktigheta av å jobb målrettet for å oppnå målan sine og å gjør det beste de kan for å oppnå karaktera som e god nok tel å kom inn på de studian som dem ønsk. Helt uten pengebelønning.

Marianne

17.06.2017 kl.16:44

Om alle er teoretikere, så ja..kanskje. Men liker ikke dette, da det også kun dreier seg om å få en 6. Og at en 5 eller 4 ikke verdsettes, f.eks.

Og barn er veldig forskjellige, noen er praktikere og noen teoretikere.

Skal man da kun belønne teoretikeren! Og la den andre som er like flink, men på andre områder ikke få noe. Kjenner jeg blir opprørt.

Og hva med de som sliter med lærevansker!

Men mulig alle dine barn, og disse to du nevner er teoretikere begge to.

Men dette vil aldri passe for alle, og vil definitivt få den som er flink på andre måter, til å føle seg som en tapende part.

Mvh Marianne

K

17.06.2017 kl.17:28

Skolen vår advarer på alle foreldremøter, og ber oss være så snille og ikke gi penger for karakterer.Jeg er enig med dem.

Dersom man velger å belønne, så er det viktig å se at det ikke bare er 6 som er bra! Har barnet gjort sitt beste er karakteren det får super uansett hvilket tall som står der!

Selv var jeg pliktoppfyllende og flink på skolen. Har kommet inn på det jeg ønsket, og har en lengre høyere utdanning. Men takk og pris så vet jeg at karakterer ikke er alt. Innsats er viktig, men et barn som har det bra i livet er like viktig. Dersom det skal lite til for å ikke være bra nok, slik det føles om resultatet ikke blir bra nok hver gang. Da skaper man barn som stiller veldig høye krav til seg selv. Hva hvis de ikke klarer det de selv ønsker? Har de feilet da? Det er lett at de vil se det sånn.

Nei, bygg opp barnets selvfølelse og få dem til å se at de er mer enn bra nok. De er faktisk helt fantastiske! Med den bagasjen vil de kunne reise seg lettere når andre ting i livet ikke blir helt topp. Livet er ikke slik at alt vi gjør blir tipp topp, og det er vel greit?

Linn

17.06.2017 kl.18:30

Jeg har aldri fått noen belønning når jeg har fått en 6'er, ei heller straff når jeg har fått en 2'er. Sålenge jeg gjort mitt beste har foreldrene mine vært fornøyd, nettopp fordi man ikke kan være like god i alt. Jeg er også så utrolig takknemlig for at foreldrene mine aldri har lagt noe press på meg når det har kommet til skolegang og utdanning. Okei, så har jeg ikke toppkarakterer, men jeg er fortsatt en oppegående, reflektert, selvstendig og hyggelig person som behandler alle med respekt. En arbeidsgiver er som regel ikke interessert i karakterer, men heller hvordan man er som person og hva slags erfaringer man har ellers, noe som jeg har fått erfare mang en gang. Når det er sagt, så er vi alle forskjellige og jeg skal ikke blande meg inn i barneoppdragelsen din, selv om jeg ikke er helt enig i det du skriver.

Ha en fin helg videre! :-)

Typisk norsk mamma

17.06.2017 kl.18:42

Min sønn får ingen premier for sekserne sine. Jeg spurte ham om han synes det er dumt at han ikke får penger for karakterene sine, slik noen av vennene får. Han sa at han gjerne ville ha noen kroner når han trenger det, men at det ikke ville bli hverken flere eller færre seksere om han fikk betalt. "Jeg vil gjøre det bra for min egen del, mamma." Han er muligens unik (noe jeg ikke tror), men vi har fokus på andre ting enn ros, applaus og premiering i vårt hjem. Jeg tror virkelig du gjør barna dine en bjørnetjeneste ved å premiere på denne måten.

17.06.2017 kl.19:00

Et lite paradoks her, at du mener at man i samfunnet skal tåle at det er vinnere og tapere, noe jeg forsåvidt er enig i men hvorfor skal du da betale dine barn får å være såkalt "vinnere" i skolen? Burde det ikke være bra nok den prestasjonen du klarer å oppnå ved hjelp av deg selv. Om du skjønner hva jeg mener :)

Maria

17.06.2017 kl.19:33

Hei :)

Først, supert at du har et system som du føler fungerer, men jeg stiller likevel spørsmål ved hvordan denne typen oppmerksomhet skal gjøre de rustet for det virkelige liv?

I arbeidslivet generelt spiller ikke karakterer noen rolle. Selvfølgelig krever enkelte yrker gode karakterer men i den alderen dine barn er så ha de ikke disse kravene enda. De aller fleste arbeidsgivere ser etter helt andre kvaliteter, som at man er presis, har kjemi med resten av gruppa, lite fravær, om man har engasjert seg i feks skoleaktiviteter, etc.

Jeg prøver ikke å rakke ned på den metoden du har satt for din familie, men jeg setter spørsmål ved om denne type fokus er sunt for barna og hva de lærer av det i det lange løp.

Ønsker deg og barna en god sommer :)

Mvh Maria

hege

17.06.2017 kl.21:06

Dette som K skriver er slik skolen har sagt hos oss også. Det er som sagt greit og belønne barna for bra innsats,men synes dette med å gi penger er feil.

Noen barn gjør faktisk så godt de kan men klarer ikke toppkarakterer.

Og en annen ting er om hva sier de andre på skolen om de vet at enkelte får flere tusen for bra karakterkort? Blir det sjalusi?

Jeg sier en ting til mine barn.. Gjør så godt dere kan så klager jeg ikke

Ragnhild

17.06.2017 kl.22:01

Hei.

(Anonym: Neida! Bare aktuelt nå som Sven får utbetalt en god del tusen for bra prestasjoner)

Hvis Sven ikke hadde fått 1000 lapper hadde han da ikke fått 6ere?

18.06.2017 kl.02:18

Litt overrasket at du skal spinke og spare på alt annet, men øser ut på slike unødvendige ting. For ja. Karakterer er unødvendig ift mat på bordet og fritid. Jeg er positiv til at man skal belønne seksere men kun hvis foreldrene har RÅD. Og da snakker jeg ikke på bekostning av ditt og datt slik du gjør.

Amanda

18.06.2017 kl.10:02

Vi fikk også penger for karakterene.

Jeg er så enig i mye av det du sier. Bortsett fra uttalelsen om at alle kan få en 6 i et fag om de bare prøver hardt nok. Jeg synes denne uttalelsen blir litt ignorant.

C

18.06.2017 kl.19:52

De kommer nok til å vokse opp og bli noen skikkelige sjarmører, gode kollegaer. Teamplayere rett og slett.

Gratulerer til deg!

Anne Brith

18.06.2017 kl.20:30

C: Takk for det! Jeg tror de er godt rustet til både å jobbe i team og selvstendig :)

Jupps

19.06.2017 kl.00:05

Vet ikke om det er så veldig unorsk lenger....politikerne har gnålt i noen år om at det skal lønne seg å arbeide, så da kan man jo begynne tidlig å belønne innsats. Men unger og familier er forskjellige og vil velge forskjellige løsninger. Heldigvis kanskje? Vi skal vel ikke være helt like, håper jeg. :)

Det var enkelte i min klasse som fikk noen kroner for gode karakterer, men den gang dreide det seg om en femmer for f.eks. M eller S ( 5 og 6 som det heter i dag). Jeg ville ikke hatt noe imot litt belønning, men det fikk jeg ikke lov til. Med tanke på at ukelønnen var 5 kroner ( og den måtte jeg gjøre mye for, fordi jeg var eldst. Søsteren min fikk også ukelønn og slapp unna plikter for dem, noe jeg aldri gjorde), ville litt ekstra gjort seg :)

Trude

19.06.2017 kl.17:55

Det er det glade vanvidd å gi et barn 1000 for en sekser. Samtidig som den samme familien på 5 medlemmer prøver å leve på 1000 kr i uken. Det er liksom ikke samsvar i det hele tatt.

Og hva med de to minste, hva om de ikke er teoretikere? For en forskjell det blir på barna da.

Anita

20.06.2017 kl.17:23

Jeg jobbet nesten ikke med fag hele ungdomsskolen eller vgs, men hadde over 5 i snitt på begge skolene. Jeg tok fagene lett, og så lenge jeg fulgte greit med på skolen holdt det for meg. Min søster jobbet kjempemye, men fikk ca 4 i snitt. Å belønne 6ere med penger er i mine øyne tullete, da enkelte legger svært lite innsats i det, mens andre jobber seg ihjel for å få en dårligere karakter.

21.06.2017 kl.19:10

Hos oss får de 1000 kr for 6'er og 500 kr for 5'ere , og i går var det en stolt pappa som overførte en god sum til sin datter som gikk ut av grunnskolen med toppkarakterer 😊😊

Skriv en ny kommentar

hits