Stakkars folk som ikke får reise på ferie!

11.07.2017 - 19:00 45 kommentarer



Det er ferietid!

Nå oppdateres facebook og Instagramfeeden nokså hurtig med fantastiske bilder og og vellykkede mennesker som viser oppdateringer fra hele verden. Alle jeg kjenner virker å være på tur. 

En venninne la ut en heidundranes video fra verdens første gigacoaster. En familie jeg kjenner er med barn og alt i Karibien og mange samler seg og reiser sammen på tur. Det tagges og deles. Venner skåler, soler seg og nyter en velfortjent ferie. 

Like sikkert som feriebilder og strålende delinger av vinglass og bikinier kommer også syteinnleggene:

Stakkars oss som ikke får reise på ferie. Stakkars meg som er alene og som ikke har så mange venner jeg kan dra på festival med. Stakkars, stakkars meg. 

Jeg vet ikke et land hvor det klages og sytes mer enn i Norge.

Når skolen starter skal barna ikke få lov til å fortelle hva de har gjort i ferien heller, fordi noen kan føle seg dårlig og mindre verdt fordi de rett og slett ikke har vært noen steder.

Når ble det feil å nyte en dag på stranda? En piknik med barna? En overnatting i friluft? Hvem bestemmer hva som kvalifiserer til vellykket ferie? Hvem har sagt at du er et dårligere menneske fordi du ikke reiser? Kanskje du er et mye bedre menneske enn alle andre fordi du faktisk er økonomisk, eller opptatt av miljø og derfor ikke vil reise med fly? Altså jeg sier bare noe her. 

I år reiser jeg ikke på ferie. Eller la meg si det litt mer riktig. I sommer reiser jeg ikke på noe jeg selv føler er ferie. Jeg var jo i Tromsø en liten tur, og det er mulig det blir en tur til opp før sommeren er over. Og jeg var hjemme hos mamma og pappa en tur. Resten av tiden skal jeg jobbe. 

Men jeg har ikke en eneste gang tenkt at jeg bør logge av facebook fordi jeg ikke tåler å se alle herlige oppdateringer som strømmer gjennom feeden min. Når ble det slik at vi ikke klarte å se andre lykkelige? Klarer vi ikke å se at naboene koser seg med sine venner i Italia? Eller at våre venner reiser jorden rundt? 

Vi må nesten starte med oss selv her tenker jeg. Gå i oss selv. Vi må jo unne andre mennesker en solseng i Hellas eller et hus i Spania? Bør vi ikke tåle å se at andre har det bedre enn oss?

Eller skal vi forbanne alle oppdateringer på facebook? Eller enda mer drastisk logge av alt av sosiale medier frem til skolestart. 

Stakkars meg!

Jeg kan love deg at om du nå har det trist fordi andre er på ferie og ikke du, så vil du ved skolestart føle deg enda dårligere av alle bilder av flotte antrekk, fine skolesekker og innbydende lunjsbokser. 

Kanskje vi bør slutte å dele skrytebilder overhode? For det kommer Halloween og juleferie. Og Gud forby om du ikke er invitert til noe da heller. Mulig vi rett og slett må slutte å glede oss over hva vi har fordi naboen faktisk kan bli støtt eller føle seg mindre verdt? I dette landet skal jo alle være så like osm mulig og med en gang noen føler seg mindre pga noe så ligger jo absolutt feilen hos alle andre. 

Jeg hadde det også litt sånn sommeren for noen år siden. Jeg følte at jeg aldri ble invitert på noe. Vet dere hva jeg gjorde? Jeg begynte å planlegge. Mye bedre enn noensinne. Så hvert år nå vet jeg at jeg skal nordover første helgen i juli. Da er det byfest. Jeg bestemmer meg tidlig for å spørre venninner om vi skal dra ut og spise en gang før ferien. Så får vi oss en skikkelig jentekveld. 

Venninnetur til København i august ble avtalt i mai og slik fortsetter det. Jeg hadde heller ikke så veldig mange venner for noen år siden. Så jeg tok kontakt med mine tidligere venninner fra Mosjøen og fant ut at mange bodde sørpå. Nå 2 år senere har vi kjempefin kontakt igjen. Jeg har også vurdert å melde meg inn i en fotoklubb bare for å treffe folk. Men nå har jeg ikke tid til det. 

Noen av mine venninner har jeg også truffet på grupper på facebook. Alt fra "Vi som er sinlge i Oslo & Akershus" til "Norges kakebakere" 

Føler du deg alene så meld deg inn i slike grupper. Og SNAKK! Du vil ikke få et sosialt liv om du ikke selv tar kontakt. 

Og ikke kom med argumentet at det ikke er alle som har råd til ferie. Jeg vet det. Jeg har vært der selv. Men jeg logget for søren meg ikke av sosiale medier av den grunn. Jeg satt meg ikke ned og sutret heller. Jeg fortalte barna hvordan ståa var og ikke en gang har de klaget. Man må ikke reise til Hawaii eller Italia for å kunne være med på feriedelingen på sosiale medier. Måtehold og enkelhet er i skuddet som aldri før og nå mer enn noensinne er det ok å være annerledes. 

Vi må bare tørre å være det. 

Vi må tørre å si at i år velger vi å være hjemme fordi økonomien ikke strekker til, eller fordi vi skal prioritere annerledes. 

Vi må starte med oss selv. Det blir helt feil å peke på alle andres lykke og derfor argumentere med at vi blir ulykkelige av det.  

Det blir ikke riktig. 

God sommer ❤

Følg meg gjerne på Facebook eller Instagram  eller kommuniser med meg på snapchat: annebrith.no

 

45 kommentarer

Tone

11.07.2017 kl.19:17

Jeg er ikke din største fan Anne Brith men dette synes jeg var et veldig bra innlegg........er fullstendig enig med deg 😊

suttung

11.07.2017 kl.19:20

Haha det er da ikke synd på folk som ikke drar på ferie. Vi gjør ikke det i år og vi har det da så fint hjemme. Snart kommer sola og så blir vi brune og nesten helt gratis.

Christina

11.07.2017 kl.19:22

Er ikke synd på oss som ikke drar på storferie.

Men andre folk er gode på å gi meg dårlig samvittighet over barna.

HVA skal du ikke dra på ferie med barna?

Skal du ikke gjøre noe mer enn det?

Du kan jo ihvertfall dra dit? Eller dit? Eller dit? IHVERTFALL??

Nei vet du jeg kan faktisk ikke det.

Jeg har ikke noen hytte eller campingvogn å rømme til engang. Familie andre steder i landet å rømme til i ferien? Nei det har jeg heller ikke.

Ja jeg kan leie meg hytte ett sted i Norge eller Sverige i noen dager. Men det betyr at når vi kommer hjem burde vi ha mat i skapene så vi klarer oss til neste lønnings dato.

Nei vi er ikke fattige.. jeg tjener for godt til å være fattig. Men fortida henter meg inn hver gang det er noe som er forventa at jeg skal gjøre som koster mer enn ett par tusen.

Jeg jobber for å komme meg opp igjen nå og da er jeg gnien på ferie..

men jeg og gutta skal kose oss vi !!

Det skal vi ❤

Flott innlegg Anne Brith

(Ville bare få inn en annen vinkel her også )

Anne Brith

11.07.2017 kl.19:25

Christina: Klem! Kom på ferie til meg da! <3

Ann Beate

11.07.2017 kl.19:32

AMEN! Fantastisk bra innlegg! Vi må kunne være glade på ande sine vegne 😊

Fortsatt god sommer til deg

Klem ❤️

irene

11.07.2017 kl.19:38

Jeg hadde en kollega en gang som var slik som deg, hun klagde alltid over de som klagde. Ja, hun er fortsatt min kollga, men jeg har valgt å ikke ha noe med henne å gjøre, liker ikke slike selvrettferdige mennesker.

Mari

11.07.2017 kl.19:51

Veldig bra!!👏🏻 Krenkbarheten vi har opparbeidet oss her til lands må snart få en stopp. Livet ER tøft, men det går. Er bare å brette opp armene - finne løsninger - heller enn å sutre og klage.

Marianne

11.07.2017 kl.19:57

U rock jente !!! Jeg digger deg

Ann iren

11.07.2017 kl.19:57

Så bra skrevet☺

11.07.2017 kl.20:02

Jeg fikk mitt første pass når jeg var 22 år. Jeg var aldri på noen stor ferie før jeg beggynte å jobbe og tjene penger selv. Vi var 4 barn, og det ble rett å slett ikke penger til det. Men jeg har fine gode minner fra sommerfeien som barn, på besøk til besteforeldrene mine i nabobyen. Da var kjempe stas. Nå føler jeg det bare er masse styr i media om stakkars de familiene som ikke kan dra på ferie. Tror barn har godt av å forstå at man ikke kan dra på ferie hele tiden. Ferie på fjellet i ett telt kan være like bra! Jeg har aldri syntes synd på meg selv for dette! Og nå er det elstra stas å kan ta meg en tur til det store utland :)

Lena kristin fagervik jenssen

11.07.2017 kl.20:05

Hva ferie er, ja det er så mangt. Trenger ikke koste skjorta. Som du sier, god planlegging. Og hovedsaken for meg i år når det er ferie er at vi, familien er sammen, vi er mesteparten av sommeren i år hjemme og slapper av. Så bestemmer været litt hva vi finner på. Da min mann begynte i ny jobb, hadde hann ikke opptjent så pass at han kunne ta ut 4 uker. Alle er vi forskjellige, og takk for det. Og uansett hvor vi bor i landet, har vi mange fine plasser rundt oss, en må ikke reise jorda rundt. En stoooor klææææm til deg.

Sigrid

11.07.2017 kl.20:06

Flott innlegg og jeg er helt enig med deg. Her er det hjemmeferie kombinert med at et barn er noen dager på hyttetur med venner og et annet hos bestemor og bestefar noen dager. Jeg skal gladelig innrømme at jeg har hatt litt dårlig samvittighet for at jeg har vært for syk til å reise noen steder med dem , men aldri om jeg lar det gå utover hva andre gjør.Det går mer på min egen følelse rundt hva jeg mestrer og ikke akkurat nå.

Syns faktisk det er helt herlig og gøy å kunne få et lite innblikk i hva mine venner gjør på...både i ferier og ukedager ellers.

Ellers, så tror jeg faktisk barn kan få en like så fin ferie hjemme som du skriver... med litt planlegging. ❤ og hjelp hvis man trenger det!

Teltur i hagen når mannen har ferie blir den største utflukten her og vi gleder oss .

Bjørn

11.07.2017 kl.20:51

Nye generasjoner, nye ferieformer. Som godt voksen er det litt ivirkelig å se all syting over å ikke ha råd til å dra på ferie. De 10 årene jeg gikk på skole jobbet jeg med gårdsarbeide hele ferien. Du fikk betalt for å få praktisk opplæring i manuelt arbeide og betydningen av dette. Kort og godt en praktfull og lærerik tid, i fri natur, i alt slags vær, kunne ikke vært bedre.

Ole

11.07.2017 kl.21:03

Når jeg vokste opp var det ikke alltid penger til ferieturer. For å spare penger tok far med oss på fisketur hver helg. Her fisket vi såpass mye at fryseboksen flommet over med småsei. Det gikk i kokt fisk, stekt fisk, fiskekaker, fiskeburger, fiskegrateng i et helt år eller to. Avhengig av hvor vi skulle reise. Vi var drittlei fisk.

Nå i dag har vi penger til 2-3 ferieturer i året, men det er ikke alltid vi reiser på tur. En liten gåtur på 1-2 timer, eller sitte ved sjøen med en matpakke er også koselig. Vi trives med å være hjemme.

Therese

11.07.2017 kl.21:08

Her er det nok mye som har endret seg i takt med den økende velstanden i Norge og de mulighetene den økende kjøpekraften har gitt. I min klasse hadde flesteparten "bare vært hjemme" i sommerferien. De fleste hadde foreldre som var bønder og da måtte barna være med å bidra i slåttonna. Men det var jo allikevel ferie, siden man gjorde noe annet enn det man ellers gjorde i hverdagen.

Julia

11.07.2017 kl.21:09

Hei,

Har sendt deg en kommentar om dette på et tidligere innlegg, men har aldri fått noe svar, så prøver lykken her :) Hvor har du kjøpt den fine almanakken din som du la ut bilde av i innlegget "Slik samler vi minnene våre" nå i juni?

Anne Brith

11.07.2017 kl.21:10

Julia: www.poppydesign.no mener du kan bruke en rabattkode annebrith10 å få 10% rabatt

AnnE

11.07.2017 kl.21:15

Jeg vet ikke helt..det er jo opplest og vedtatt ( av politikere også) at det er fryktelig synd på barn som ikke kommer på ferie..og da er det vel også synd på voksne? :)

Jeg har ikke vært på ferie på 30 år, og mine barn var heller ikke på ferie i oppveksten. Vi hadde ikke råd. Men synd på oss? Nei, slett ikke,- ting er hva man gjør det til selv. Vi bor nok på et ganske greit sted også , med masse turister om sommeren.

Bading, grilling, fisking, telt i hagen, turer i skogen, sykkelturer, osv. Det var flere barn i nabolaget som ikke var på ferier. Men sommeren var morsom likevel. Klart man kunne ønsket en del opplevelser utenlands med ungene, men når pengene ikke er der...Dessuten hadde vi kjæledyr, og ungene lærte ihvertfall å ta ansvar. Man hiver ikke katten ut pga ferie, eller avliver hunden som enkelte gjerne gjorde før. Nå får de andre i familien til å passe dyra sine, for dyr skaffet de seg i voksen alder også.

I voksen alder har de sørget for turer utenlands, og det synes jeg er bra. Men de synes ikke barndommens sommerferier var dårlige,- slett ikke.

merethe

11.07.2017 kl.21:39

er ikke helt enig i det du skriver her...Det er veldig stor forskjell på å velge å ikke reise bort , og å ikke har råd eller mulighet til å reise noen sted..synes du viser liten empati for denne gruppen , men forventer at de som ikke har råd ,skal glede seg over alle som kan.. ? hvis jeg forstår deg rett ??

Gro Kristin Solum

11.07.2017 kl.22:11

I år er første gang jeg selv drar på ferie til utlandet.

Drar t.o.m uten unga. 2 uker alene med gubben.

Jeg har aldri klaget på at jeg ikke kunne dra på ferie. Aldri klaget over de som kunne dra på ferie. Kun vært glad på deres vegne.

Men jeg har heller aldri klaget på de som klager over at de ikke får dratt på ferie.

Vi er alle forskjellige og håndterer og takler våre skjebner og situasjoner forskjellig.

Om noen føler at det er lettere å distansere seg fra alle feriestatusene. Så må de få lov til det uten å bli kalt sutrete.

Ha en fortsatt fin sommer 🌞

Wenche

12.07.2017 kl.00:36

Vi har reist til "syden" en gang i året siden guttungen var 3 år. I år ville vi prioritere annerledes. Vi kjøpte et pop up telt på Biltema til 299kr som vi satte opp i stua av mangel på en fin plen. Han storkoser seg der, og bytter på å sove der alene, med meg, med faren og med kompiser. Han snakker med alle han møter om dette telte hvor stas det er at jeg og faren vil sove der sammen med han om natten. Jeg har også baka mye sammen med han denne ferien og mer skal det bli, det synes han også er så gøy, rett og slett at vi bruker tid på han. Så ikke ofte så mye som skal til for og ha en fin ferie. Barna vil bare ha tid sammen med foreldrene sine uansett hvor i verden de er.

12.07.2017 kl.00:51

Det at du ironisk sier "Stakkars meg som er alene og som ikke har så mange venner jeg kan dra på festival med. Stakkars, stakkars meg. " syntes jeg er litt hardt og feil. For det er synd på mange når det gjelder høytider og ferier der venner og familie samles. Det finnes mange ensomme, og man skal være litt forsiktig på dette området.

12.07.2017 kl.01:07

Og selvfølgelig må denne Merethe vri på ordene. Hvorfor skal innlegg som utelukkende er positive alltid tolkes negativt?

12.07.2017 kl.01:38

Glemt sponsa sydeopphold for noen måneder siden nå? Det er forskjell på å ikke reise hvert å på noen "man ser på som ferie" enn å faktisk aldri ha mukighet. Og btw jeg har mulighet, reiser til kroatia i morgen og deretter Danmark men noen år kun hjem til mor og far. Jeg skjønner at det er vanskelig å aldri gi barna sine en "ser på som ferie".

Kristin

12.07.2017 kl.08:37

Det er de VOKSNE som publiserer i sosiale medier, det er ikke barna. Og de som ikke har mulighet eller råd til ferie, de som ikke roper dette høyest på sosiale medier, de som holder det for seg selv og prøver å gjøre det beste ut av ferien for barn og seg selv - de ser man ikke i sosiale medier.

Virker som på innlegget at man må poste på sosiale medier enten om man er på ferie i karibien, eller sitter i styrtregnet og sier "stakkars oss" for å eksistere.

Hva med de som har tatt sosiale medier pause i sommer?

Jeg har selv ikke mulighet til noen utenladsferie med mine barn i år, ikke har jeg råd til det heller. Og ja - jeg drømmer om kritthvite strender med mann og barn som koser seg. Og vet du hva - jeg unner virkelig andre dette!

Ola

12.07.2017 kl.08:42

Stakkars folk som syter over at folk klager for at de ikke får reist på ferie.

dette her var jammen skivebom. tenk deg en enslig tobarnsmor med barn på barneskolen som ikke har råd til noe som helst, ihvertfall ikke ferie. dette mens alle andre barna kommer tilbake på skolen etter ferien og kan fortelle om alt de har fått oppleve. Mens du, som sikkert har råd til det du vil, velger å ikke dra på ferie, det er vel for ... en viss forskjell her? eller velger du å ikke se den?

Du burde holde deg for god til å komme med sånt piss!

Lise Marie

12.07.2017 kl.08:49

Jeg synes kanskje vinklingen din i dette innlegget var noe feil. Det som ofte tas opp i media hver sommer gjelder barn som aldri får dratt på ferie. Barn som vokser opp i familier som er fattige hvert år. Ikke familier som "I år har vi pusset opp badet, så da må vi droppe sommerferien." Mener du oppriktig at det ikke er synd på barn som aldri får dratt på noen som helst type ferie i løpet av oppveksten? Ferie er uansett som regel det minste problemet for disse. Det er nemlig ganske mye annet de ikke har råd til også. Og det er lett å si at voksne må skjerpe seg og tolerere ditt og datt, men ikke kom her å si at det ikke er synd på barn som aldri får dratt på ferie, og må vokse opp i det stigmaet det innebærer her i Norge. Normen her til lands er at barnefamilier drar to uker til Spania om sommeren, og det kan umulig være lett å vokse opp i (rike) Norge, og kjenne på at man er fattig/annerledes fordi man aldri drar på ferie.

Ingvild

12.07.2017 kl.10:09

Hei, nå er det vel ikke akkurat det at de ikke får reist på ferie til Italia eller Karibien som folk skriver om.

Det er heller at de ikke har penger til f.eks kjøpe is, bensin til å dra på stranda osv. Jeg har ihvertfall aldri sett et innlegg hvor noen klager over å ikke kunne reise disse stedene....

De har ikke penger til å reise til Tromsø både en og to ganger + dra ut å spise med venner før ferien starter osv.

Hvis man ikke har penger til mer enn det man må ha, så har man ikke det. Du skriver jo at du har opplevd dette selv. Så da vet du kanskje hvordan det er å ikke ha penger til å kjøpe en is til ungene dine en gang regner jeg med.

Det er et ganske stort sprik imellom is og strand turer og utenlandsturene du henviser til. Så hvis vi ikke har lest helt forskjellige klage innlegg, for det kan jo hende, så skjønner jeg ikke helt sammenligninga.

Ragnhild

12.07.2017 kl.13:50

Jeg synes egentlig at dette innlegget gir en god beskrivelse av hvordan det kan oppleves for en som ikke har råd:

https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/Til-deg-som-ikke-klarer-a-ha-sympati-med-barna-som-ikke-skal-pa-ferie-i-sommer-624294b.html

Linn

12.07.2017 kl.15:13

Hvis du har dårlig økonomi og alt du ønsker er at barna dine skal få en skikkelig ferie en gang da? Det er forskjell på å velge å være hjemme en eller flere ferier, og det å ønske å reise, men aldri ha råd. Jeg føler med de som kjenner på at det aldri blir deres tur jeg.... Unner ikke du disse menneskene en skikkelig ferie en gang også, du var jo tross alt på sydentur selv for ikke så lenge siden....

Xyz

12.07.2017 kl.15:23

Det er nok en vesensforskjell i opplevelsen om man har et valg og prioriterer bort ferien for noe annet og om man absolutt ikke har noe valg. Men jeg er enig med deg i mye. Siden når ble det en menneskerett å dra på ferie til utlandet, eller for den saks skyld å ha i-phone? Men med to turer har du jo fått luftet deg litt, og det er nok mer enn mange andre får gjort.

12.07.2017 kl.15:40

Er vel dei som ikke har råd som synes synd på seg

Me har råd men gidde bare ikke å reise 😂

hjemmesommer

12.07.2017 kl.17:08

Her bommer du fullstendig med innlegget ditt. Når man sliter så mye at man ikke en gang kan få en følelse av sommerferie hjemme, så bør det være lov å klage. For noen sliter faktisk så mye i hverdagene at når barna først har ferie og går hjemme i 2 måneder, så fortjener faktisk både foreldre og barn en mulighet til å få et avbrekk fra hverdagen. Les gjerne bloggen min og prøv å sitte deg inn i vår situasjon med et sykt barn og ekstremt dårlig økonomi.

hjemmesommer blogg

12.07.2017 kl.17:47

Litt empati for andre skader ikke. Det virker ikke som om du har forstått problemet når alt som skulle til var bedre planlegging. Like lite som sutring og klaging liker jeg de som hever seg selv på bekostning av andre.

12.07.2017 kl.20:41

Dette sier vel mer om vennelista di på Facebook enn noe annet ? Personlig har jeg ikke sett et eneste ett "stakkars meg" innlegg . Men mange flotte ferie bilder 😊

kari

12.07.2017 kl.21:07

Dette var et lite empatisk innlegg, synes jeg. Henger meg på Merete og noen andre her. Det er stor forskjell på det Å KUNNE VELGE å campe i ferien sin et år, enn å ALDRI Å HA MULIGHETEN TIL VELGE. Jeg kan bare forestille meg hvordan det er å vite at jeg kanskje, men bare kanskje, får leid en hytte med ungene et par dager i løpet av sommeren, men da er det også stor sannsynslighet for at det er knapt med penger ut måneden. Og det hjelper lite å legge til side penger du ikke har. Jeg er ganske sikker på at det er umulig. Faktisk.

Vi snakker ikke om misunnelse her, vi snakker om familier som knapt har råd til middag hver dag ? da er det lov å fortelle oss om håpløsheten de kjenner på. Det er fint å være løsningsorientert (noe jeg er helt sikker på at de fleste mødre og fedre dette gjelder er), men det er rett og slett iskaldt og kalle det for syting. Og at mesteparten av dere applauderer dette, er uforståelig for meg.

Anne

12.07.2017 kl.21:27

Jeg forstår ditt synspunkt her,men det dekker ikke alle.Det er vel ikke alle status oppdateringene som er problemet,vi vet vel alle at mange av dem ikke forteller hele sannheten. men ja noen kan dra på ferie andre ikke.Det er vondt når man ikke kan gjøre det alle andre gjør.Dra på stranda sier du..ja men om man ikke har bil..eller penger til buss.Sånn er faktisk virkeligheten for noen familier i Norge.Jeg har det ikke sånn selv,men kjenner noen pga av arbeidet mitt med mennesker. Jeg prøver å styrke dem til å tåle skuffelsen til barna..Selv om barn ofte prøver å skjule det for foreldrene,for det er slik barn er.Styrke dem til å så støtt når de andre foreldrene i klassen spør om hvor ferien går i år..styrke dem når barna kommer på skolen og alle forteller om ferien sin.Dette er et skritt forbi sjalusi,det er rett og slett klasse forskjeller som begynner å bli mer og mer synlige.Disse menneskene roper ikke høyt ut om hva andre gjør.Vet du de gjør seg selv så usynlige de bare kan,de lurer på hvordan de skal få råd til neste husleie.Det faller sikkert endel mennesker i den kategorien du nevner,men ikke alle er der. Vi må tørre å åpne øynene og se at det er problemer rundt oss som ikke har noe med misunnelse å gjøre. Dessverre,Hadde det enda vært så enkelt!

Beate L

13.07.2017 kl.00:10

Hei!Godt skrevet. Jeg har har både hytte i Sverige og leilighet i Spania. Jeg er lei av å reise og drømmer om det enkle liv helt enkelt. Som barn reiste jeg til USA og Europa rundt hver sommer . Nå drømmer jeg om campingliv og hjemme ferier ... Er lei av å reise . Neste år blir det telt tur i Norge og det gleder jeg meg til ... Det enkle er det beste og om du har hjemme ferie eller jorda rundt reise så er det like bra !!!

Anita

13.07.2017 kl.07:32

Her synes jeg du er lite nyansert og reflektert.

Jeg har selv god økonomi men er det blir ikke lange ferien i år pga sykdom.

Uansett, det er en vesentlig forskjell å ikke dra på ferie av egen fri vilje og ikke ha råd til å dra på ferie.

Jeg er enig i at syting er litt "teit" men jeg har ikke sett en eneste status i sosiale kanaler der folk sier stakkars meg.

Og samfunnet har blitt slik at barn som har foreldre med dårlig råd ofte faller utenfor. Jeg sier ikke at alle barn gjør det, men mange gjør det. Særlig de større barna kjenner på dette, etter jul (hva fikk du i gaver) etter konfirmasjon (hvor mye penger fikk du) etter ferier (hvor har du vært)

Du kan ikke nekte for at dette er tilfellet da det er skrevet utallige artikler om dette i media.

Jeg er enig med deg i at et hjemmeferie er vel så bra, samtidig må det skje en endring i samfunnet. Og den kommer ikke over natten.

Jeg personlig får vondt av disse barna som føler seg utenfor etter ferie og andre feiringer. For disse barna finnes.

Jeg forstår poenget ditt, men jeg synes det er klønete kommunisert. Du fremstår som empatiløs.

Jeg vet at du selv er en person som har måttet snu på krona, det gjør deg likevel ikke ekspert på hva andre i din situasjon føler.

Har du også tenkt tanken at de kanskje har andre ressurser enn deg? Kanskje sykdom har satt de i den situasjonen de er i, en sykdom som bare gir de halvparten sv den energien du har?

Verden er ikke så enkel som du beskriver for alle.

13.07.2017 kl.09:01

I det ene øyeblikket er du koselig og sympatisk, men i det neste er du arrogant og uempatisk.

Håper du er bevisst på dette selv...

Anne Brith

14.07.2017 kl.12:52

Anonym: Du kjenner meg personlig? Eller mener du det jeg skriver her?

rita

13.07.2017 kl.14:19

Dette var lavmål. Vi snakker ikke om folk som ikke har råd til utenlandsferie, men fattigdom i landet. Mange ville ikke ha råd til middag hvør dag, har selv spist havregryn daglig. klager ikke men vi som har lite føler skam.

maiken

14.07.2017 kl.12:17

Mye jeg er uenig med deg i, men her er jeg enig i hvert et ord!

16.07.2017 kl.11:09

Hei. Ble faktisk ganske lei meg av dette innlegget. Du skulle bare visst hvordan det er å måtte selge di få tingene av verdi vi har her i huset, bare for å få råd til en middag! Vi har ekstremt dårlig økonomi, og 2 barn i en leid liten blokk leilighet(faktisk er vi kjempe fornøyde i den lille blokka, for vi har bodd i kjeller leiligheter frem til nå, å det å kunne se sollyset er en ubeskrivelig god følelse:) ) Nå er ikke jeg en person som synes verken synd på meg selv eller barna fordi vi ikke får reist til utlandet. Men må si jeg blir ganske oppgitt over at folk skal trykke ned oss som kjenner det stikker litt i hjerterota hver gang vi ser flotte feriebilder, når vi må selge unna det siste vi har av ting for å kunne ta bussen 1

Mil herfra for å gå på en åpen gård til en forandring. Det var ikke meningen at dette skulle være en syte kommentar heller, jeg ble bare litt paff da jeg leste både innlegget og alle som var helt enig med deg.

God sommer alle sammen! Nyt øyeblikkene, for til syvende å sist er det det som betyr noe, uansett hvor vi sitter henn i verden :-)

Myrdalstausa

21.07.2017 kl.14:37

Du har mange poeng som jeg til dels er enig i. Men jeg ble også skuffet og irritert. "Når skolen starter skal barna ikke få lov til å fortelle hva de har gjort i ferien heller, fordi noen kan føle seg dårlig og mindre verdt fordi de rett og slett ikke har vært noen steder" Grunnen til dette er fordi det er økende forskjeller i Norge, og spesielt er det økning i barnefattigdom. Hvis du ikke skjønner at dette er sårt for dem det gjelder syns jeg du bør sette deg litt mer inn i hva dette betyr for den som opplever det. Det er ikke alle som kan KOSE seg hjemme! De har ikke penger til å ta bussen til stranden, til å besøke besteforeldre på en annen kant av landet, ikke penger til en is. De sitter bare og venter på vennene sine skal komme hjem så de slipper nok en uke i ensomhet. Å være den eneste i klassen som ikke har noe å fortelle når alle de andre blir spurt om sine hektiske og fantastiske sommerferier, den er tøff. Å tørre å si fra om at man går litt i motbakke, og at man føler tristhet over å ikke kunne gi gode opplevelser til barnet sitt, det må være tøft. Jeg har aldri lest bloggen din før, og må si jeg ble litt skuffet. Det er lov å se lenger enn sin egen nesetipp.

Skriv en ny kommentar

hits