Var du full, mamma?

21.07.2017 - 10:00 33 kommentarer



Nå er det ferietid dere! 

Vi tok ferien litt på forskudd i år og var allerede i påsken på tur. 

Med 4 barn så føler jeg at jeg har et godt grunnlag for det jeg har lyst til å formidle i dag. Nemlig barnas ønsker i ferien. 

For mange vil tro at barnas største ønske i ferien er å reise lengst mulig, oppleve den største berg og dalbanen eller det feteste skumpartyet, men det er faktisk ikke det.

Mange norske barn har kun et ferieønske, og det er foreldre som ikke drikker!

Jeg trenger ikke gå lengre enn til min snapchat. Ja, for det er her jeg ser det. Foreldre på ferie med barn, som kaster innpå alkohol hver eneste dag. 

MÅ vi drikke på ferie? 

Hva om vi avstår fra alkohol når vi er sammen med barn?

Vi har ofte snakket om alkohol her hjemme. I vår var barna borte og jeg hadde en jentefest her hjemme. På vei ut på byen holdt jeg et glass vin i hånda og litt brisen som jeg var dro jeg med meg glasset ut. Da jeg skulle inn i drosjen fikk jeg jo ikke lov å ha glasset med. Selvsagt. Så jeg la glasset i gresset på plenen og glemte det. 

Helt til uken etterpå og gutta var ute og fant vinglasset i gresset. 

Jeg fortalte jo at jeg hadde drukket vin og at jeg la glasset der. 

Reaksjonen til barna var nokså overraskende. Drakk du vin mamma? De ble liksom litt skuffet over meg. Var du full, mamma? Vi tok en lang prat om det å drikke alkohol og hva de synes om det. De likte det ikke. De ble oppriktig bekymret og jeg kunne se det i øynene deres. De var redde for meg. 

I lang tid tenkte jeg over hva barna følte om det å drikke alkohol og jeg lurer på om det er flere som har snakket med barna sine om dette? Har dere virkelig spurt barna deres hva det tenker om at dere drikker?

Nå sier ikke jeg at barna skal få styre en voksens person sitt liv. For ja, vi må kunne "kose" oss, mener mange. For man kan jo ikke kose seg uten alkohol! Så da drikker vi. Og en er som regel ikke nok. 

Det gjør vondt langt inn i hjerterota som mamma å vite at det er så mange barn som reiser på ferie med fulle foreldre. 

Da jeg var på ferie i vår med mine barn drakk jeg ikke et eneste glass. Ikke noe glass vin til maten, ingenting. Vi MÅ ikke drikke vin eller en drink for å kunne ha det gøy. Alkohol og ferie med barn passer ikke sammen.

Dere som snapper alkohol hver eneste kveld, tenker dere ikke på hvilke signaler dere gir? 

Jeg sier ikke at dere skal slutte å drikke alkohol, men jeg ber dere prate med barna deres om det. Hva synes du om at jeg drikker vin? Hadde du villet at mamma heller skulle drukket brus eller vann? Hva om barnet ditt sier ja? 

Tenk om barnet ditt går rundt på ferien sin og er bekymret for deg som voksen og ikke klarer å nyte ferien, fordi han eller hun er redd for hva som skal skje med deg når du drikker? Barn tenker sånn! De elsker oss, vi er alt for dem og dette tenker de på hele tiden. 

Tro meg, jeg vet!

La barna få en ferie uten bekymringer!
 

33 kommentarer

suttung

21.07.2017 kl.10:10

Man kan jo kose seg med et vinglass ikke en hel flaske. Ha en fin dag.

Tove

21.07.2017 kl.10:17

Jeg er både enig og uenig med deg. Jeg tror ikke barn tar skade av at foreldrene tar seg et glass vin til maten, men man bør ha tenkt seg om i forhold til at man ikke tar for mange glass. Også er det viktig å snakke med ungene om alkohol selvsagt. Mulig vi egentlig er enig når jeg ser hva jeg har skrevet her.😂

For min del så drikker jeg sjelden alkohol, og ikke når jeg har ungene som regel. Jeg har ikke noe behov for det rett og slett.

Emilie

21.07.2017 kl.10:30

Tove; ett glass vin til maten er som regel ikke noe problem. Men slik som Anne Brith skriver: spør og snakk med barna uansett mengde. Barn kan være vant til at med en gang det kommer et glass vin eller øl på bordet så forfølger ubehageligheter, det kan ha skjedd en uheldig kobling. Barna vet ikke at det kun skal ett glass på bordet, og kan sitte å vegre seg for "hvordan blir det i kveld?"...

hege

21.07.2017 kl.10:35

Jeg er helt enig i at man ikke skal drikke seg full foran barna og ha store fester hjemme som gjør de redd.

Men jeg mener at barn har ikke vondt av og se foreldrene ta seg ett glass vin.

Men det er helt klart for mange foreldre som ikke kan kose seg med,ett glass men må være fulle.

Johanne

21.07.2017 kl.10:56

Altså! Hva gjør ikke du mot dine barn når du skåner de helt for alkohol? Jo, de blir redde når de hører du har drukket. Her i gården har vi drukket både øl og vin når vi møtte ønske, selvsagt uten å bli full. Vårt barn er vant til å se at vi kan drikke alkohol uten å bli påvirket. Det er noe som heter sunt forhold til alkohol. Så at du mener man IKKE burde drikke foran barna blir feil. Men skal vise barna at man KAN drikke alkohol uten å bli full, så de ikke reagerer som dine; men å bli redde når de ser/hører at noen har drukket vin. Min mening da.

Turid

21.07.2017 kl.11:42

👏🏼👏🏼👏🏼

Deilig innlegg om et viktig tema ! Hadde jeg vært alene med barna ville jeg aldri vurdert alkohol en gang, men når vi nå er to er det like viktig at barna ser at vi kan ta et glass til maten uten at det gjør noe.

Godt budskap uansett 👍🏼

Pernille

21.07.2017 kl.12:00

Tusen takk for at du sier ifra!

Enig i de andre kommentarene i grunn, men man trenger ikke drikke foran barna. Selv om de skal vite at du drikker alkohol, og føle seg trygg i en kommende situasjon, vil de ikke ta skade av å aldri se en forelder drikke alkohol. Det er jo faktisk FULLT MULIG å ikke drikke foran barna sine. Det handler ikke om foreldrene, det handler om barnet.

Alkohol har 18-årsgrense, så tenker at når barna har fullt 18 er det passende å drikke foran dem/med dem. Da er det tross alt ikke sånn at de kan føle seg utestengte eller fremmede til alkohol lengre.

Alexandra

21.07.2017 kl.12:30

Johanne, seriøst? Lære barna å drikke uten å bli påvirket? For noe forbanna tull. Som barn av alkoholiker med egne barn nå, så ser jeg poenget til skribent. Det er relativt hyklersk og i det heletatt sette alkohol, og ordene ikke påvirket i samme setning. Alkohol er ett rusmiddel på lik linje med valium og amfetamin. At det nødvendigvis er omsorgssvikt og ta seg ett par glass av det ene eller det andre i ny og ne, tror jeg definitivt ikke. Men om man lager ett bilde av alkohol som at alkohol er ett helt naturlig rusmiddel man kan kose seg med når tid som helst på døgnet, viser man jo barna at det ikke er nødvendig å ha respekt for dette rusmiddelet. Husk at alkohol er svært avhengighetsskapende og at det faktisk går an å dø av abstinensene.... just saying

Adriane

21.07.2017 kl.13:06

Hei Anne Brith,

du tar opp et veldig viktig tema. Selv vokste jeg opp med to foreldre som var alkoholikere, og jeg hadde et særdeles anstrengt forhold til alkohol. Jeg trodde at alkohol var ensbetydende med fyllebråk og vold. Først i voksen alder lærte jeg at alkohol kan være helt uskyldig, og at man kan ha et sunt forhold til alkohol. For meg har det vært viktig at mine barn lærer dette. Altså at alkohol ikke er farlig i små mengder, at det rett og slett handler om mengde. Som med så mye annet, som f.eks usunn mat og godterier, for å dra en sammenligning barn kan forstå. En kald øl, eller et glass vin, det er de voksnes "godteri" som de kan kose seg med og nyte en gang i blant. Det har barna bare godt av å se. At voksne kan nyte alkohol, i svært moderate mengder, og uten at dette har noen annen konsekvens enn at de voksne koser seg.

Det viktigste må være å snakke med barna om hvorfor man vil kose seg med en øl eller et glass vin, og forsikre de om at det ikke er farlig på noen måte. Og selvsagt ikke drikke seg full foran barna, det skaper uten tvil utrygghet, uansett om det ikke blir bråk og vold ut av det. For vi forandrer oss når vi blir beruset, selv om det for oss kan være umerkelig, så plukker barna det opp med én gang.

Jeg tror også at barn som vokser opp med foreldre som har et sunt forhold til alkohol har større sjanse for selv å få et sunt forhold til alkohol når de blir ungdom og voksne. Vokser de opp med at alkohol er bannlyst, så blir det desto mer spennende å prøve ut selv. Vokser de opp med mye fyll, blir alkohol veldig skummelt. Men vokser de opp med at LITT alkohol, uten fyll, er normalt og hyggelig, så får de et naturlig forhold til alkohol. Tror jeg.

Adriane

21.07.2017 kl.13:15

Alexandra, jeg er også barn av alkoholikere, og er fundamentalt uenig med deg. Det er ganske interessant.

Jeg mener at ved å vise barna at man kan ta seg et glass alkohol i ny og ne uten å måtte fortsette å drikke til man blir full, lærer man jo barna nettopp å ha et respektfullt forhold til alkohol. Og ingen får abstinenser av å drikke et glass alkohol en gang iblant. Du må ikke blande alkoholisme med det å nyte et glass innimellom. Riktignok er definisjonen på alkoholisme at man MÅ drikke alkohol hver eneste dag, om så bare ett glass, men med abnormt sterk vekt på MÅ. Altså at man er fysisk ute av stand til å fungere uten det påfyllet av alkohol. Og det er jo ikke det det er snakk om her.

Med all respekt for deg som også er barn av alkoholiker som meg, så er det nettopp dine holdninger til alkohol jeg ønsker at mine barn IKKE skal få. Jeg vil ikke at de skal være REDD alkohol. De skal ha RESPEKT for alkohol ja, men ikke være REDD for den.

21.07.2017 kl.13:36

Eg er fullstendig enig med deg:)👍👍

Aasta

21.07.2017 kl.13:55

Hvor skal barn lære sunt alkoholvett? Hvor skal de lære at alkohol er for å nyte, ikke ruse seg på? Og hvor skal de lære at vin og fyll ikke går hånd i hånd? Som så mange andre, virker det som også dù er av oppfatningen at det skal de lære et annet sted enn hjemme. Kanskje blant sine tenåringsvenner når den tid kommer. "Læringen" som skjer nå, er at alkoholbruk og fyll er det samme. Ikke rart de da blir bekymret for mammaen sin når de tror at du blir full og teit av å drikke vin. Denne kunnskapen viderefører du til dine barn; alkohol er tabù, det er noe folk gjør i smug slik at de blir fulle.

Intet annet europeisk land har en slik alkoholrestriksjon og skremselsholdninger som Norge til alkohol. Og ingen annen etnisitet oppfører seg mer skrullete, idiotisk, uhegagelig og skremmende som nordmenn når de har alkohol tilgjengelig.

Kristian

21.07.2017 kl.14:44

Hei, hvorfor må alt enten være enten eller? Man kan ikke skjerme barn mot alt, da gjør man de en bjørnetjeneste. Jeg tror oss voksnes viktig oppgave ang alkohol er å vise barna at man kan bruke det på en forsvarlig måte.

Mine foreldre så jeg aldri drikke, og de tok heller aldri opp temaet med meg. Jeg vokste dermed opp med et uavklart forhold til alkohol, og jeg vokste opp til å tro at det var skikkelig fyfy og tabu. Selv fikk jeg angst og store samvittighetskvaler rundt det å drikke alkohol. Jeg likte dermed ikke å se andre drikke og ungikk sånne sosiale settinger. Jeg måtte selv prøve meg frem til å finne ut av mitt forhold til alkohol, på godt og vondt. Men dette satte meg sosialt tilbake mange år.

Mine barn lar jeg bevist se meg drikke en øl til maten en gang i blant og svarer åpent på spørsmål de måtte ha. Jeg har også en regel på at de aldri skal se meg påvirket. Jeg skal ikke lære de opp til å drikke, men la de forstå hva som er forsvarlig forbruk av det.

hege

21.07.2017 kl.15:36

Alexandra... Jeg har vokst opp i ett hjem slik johanne her beskriver. Mamma og pappa kunne ta seg vin,øl og ha en fest med gode venner. Men jeg har aldri sett de fulle. Å jeg har lært at det er helt ok og kunne kose seg med alkohol uten og bli full.

Jeg har gjort det samme ovenfor mine barn men har aldri vært full.

Veronica

21.07.2017 kl.18:43

Aldri forstått de som absolutt må drikke på ferie eller i høytidene for den slsgs skyld. Aldri tatt et glass foran mine barn. Aldri har mine foreldre tatt et glass foran meg. Rusmidler og barn hører ikke sammen .

A

21.07.2017 kl.20:46

Til de som mener man kan ta seg et glass og at man ikke blir påvirket av det glasset.. hvordan vet dere at barna ikke merket at dere har drukket? Hvordan vet dere at barna ikke merker at dere er påvirket?

Mette

21.07.2017 kl.22:00

Heilt enig!

Jeg har vokst opp i et hjem der alkohol ikke var et tema i vår hverdag og fest i det hele tatt og det er jeg evig takknemlig for! Selv om det aldri fantes alkohol - som vi barna så- så har jeg i dag et veldig avslappet forhold til alkohol!

Jeg mener det er helt feil å forvente at et barn i f.eks førskolealder skal skjønne hva greia med alkohol er! La de være barn uten bekymringer om at mamma eller pappa en dag skal drikke for mye. For har man først tatt et glass er veien til nr to og tre så mye kortere enn hvis man ikke tar det første!

Lena kristin fagervik jenssen

21.07.2017 kl.22:41

HELT ENIG MED DEG. Og så skal vi som voksne respektere det. Har selv vokst opp med alt for mye alkohol i heimen, så har erfart det fra et barns perspektiv. Selv kan jeg ikke drikke pga av sykdommen min. Å har ikke rørt noe på 4 år. Om gubben tar seg et glass vin til maten, gjør ikke hverken meg eller barna noe. Vi har/og prater om det med alkohol og alt, for vi mener at barna ikke skal være redd for å si fra lm noe ikke er greit,uansett hva det er. Åpenhet og ærlighet er det viktigste. Vi har 7 barn i alderen 11-24 år. Et viktig tema du tar opp. Ei god hælg ønskes dere❤

Barbro

21.07.2017 kl.22:57

Så enig med deg Anne Brith, og jeg tror barn er mye mer "vare" for hvordan vi voksne oppfører oss en vi tror selv. Selv om vi ikke tror/føler vi forandrer oss - så gjør vi selvsagt det.

Jeg ser ingen poeng i å drikke når jeg har ei herlig jente på 5 år her....Jeg tenker også alltid på: tenk om hun skulle bli akutt syk, og vi må på legevakten/sykehus med henne....Da vil jeg både være kjørbar og ikke lukte alkohol når vi er der med henne.

Nei, jeg trenger ikke kose meg med 1 glass vin - tar heller og koser meg med en iskald Pepsi Max og nyter den fullt ut :)

Jeg har ingen dårlige opplevelser fra barndommen selv, men ønsker ikke at vår datter skal noen gang føle på denne usikkerheten dersom vi forandrer oss ved å innta alkohol.

~~Fortsatt god sommer til deg og dine fine~~

22.07.2017 kl.01:30

En dag blir disse barna ungdom og da vil de møte på alkohol. Jeg mener den erfaringen burde være at mor og far tar et glass til maten, for å BETRYGGE barnet og vise at alkohol med måte ikke er farlig!

Christina

22.07.2017 kl.12:34

Jeg vokste opp med foreldre som hadde mange flotte selskaper med god mat og fine viner. Aldri var det bråk, aldri følte jeg meg utrygg. Å høre latter og skravling nedenfra om vinteren, utenifra om sommeren var bare koselig. Broren min og jeg visste hvem som var på besøk, det var voksne vi var glade i. Neste morgen var det alltid "blåst" i huset. Om mamma og pappa var litt fyllesyke, så merket jeg det ikke. Og det var de som vekket oss - til restaurantfrokost, som pappa kalte det. Dagen etter selskapet var jo en fri- eller feriedag.

Min eneste erfaring med alkoholmisbruk var en nabo som innimellom ringte på en søndag og ville låne et par flasker til polet åpnet igjen mandag. Jeg forstod tidlig at det var noen som ikke klarte å ha alkohol i hus uten å drikke opp alt.

Jeg ville bare skrive at det går an å ha en lykkelig oppvekst med foreldre som drikker alkohol. Det var aldri det å bli full som var fokuset.

Ingrid

22.07.2017 kl.12:45

Jeg tenker at det er forskjell på et glass vin/øl eller to og det å være beruset/full. Jeg har stor tro på at de aller aller fleste av dagens foreldre er ansvarsfulle og gode forbilder for barna sine. Jeg tror ikke det er så enkelt å forandre de som ikke er det, og vi har alle forskjellige synspunkter på hva som er ok og ikke.

Beste hilsen Ingrid på www.ingridtunheim.no

Anna

22.07.2017 kl.16:07

Så lenge en voksenperson alltid er edru når andre drikker, så er det greit at de andre "koser seg med et par glass vin" som de så fint og selvbedragersk kaller det. Alle vet jo hva det egentlig betyr - å prøve å unngå fyll, med vekslende resultat.

Wenche

22.07.2017 kl.16:52

Heeeeelt enig med Anne Brith! !Hvorfor må vi ruse oss for å kose oss??? Å ikke svar med at et glass er nok! Da kan vi vel drikke alkoholfritt da hvis det ikke er for rusen??!! Alkohol og små barn hører ikke sammen!! Jeg har aldri drukket foran mine barn nettop fordi jeg har opplevd dette selv! Mine er nå 21 år og har et veldig fint forhold til alkohol!:) Det er noen kjente bloggere som søren meg drikker vin nesten hver dag! Jeg spurte ei om hva de gjør hvis barna blir syke og må på legevakten? ? Må de ta drosje eller ringe noen?? Fikk aldri svar på det! For det måtte være flaut vil jeg tro.. på en mandag eller hvilken som helst dag :)

22.07.2017 kl.20:28

Til Turid: Mener du at dersom man er alene kan man ikke ta et glass til maten, men er man to er det ok. Hehe. Den var for dum

Kristin

22.07.2017 kl.21:29

Helt enig med deg.

Jeg har vokst opp med helgefyll, feriefyll og "bare ett glass vin til maten". Jeg opplevde foreldrene mine som totalt annerledes når de bare var litt påvirket, det kunne ikke falle meg inn å drikke foran mine egne barn. Tenker tilbake på alle de dårligste opplevelsene jeg har hatt med foreldrene mine, særlig da jeg var veldig ung og fellesnevneren er alkohol. Ikke kom her å si at ungene ikke merker ett glass fra eller til. Det er ønsketenkning fra foreldre som bare må ha det ene forbanna glasset til maten. Alkohol og barn hører overhodet ikke sammen.

Lizbeth Osnes

23.07.2017 kl.13:25

Jeg er så veldig, veldig enig med deg. Hva slags foreldre er vi om vi ikke KLARER å la alkoholen ligge til en anledning med barnevakt? I alle fall ikke den typen forelder jeg ønsker å være..

Malin

23.07.2017 kl.15:41

Kjenner du Merete Hodne?

Anne Brith

25.07.2017 kl.07:15

Malin: nei :)

Cathrine

23.07.2017 kl.16:00

Veldig enig i budskapet.

Jeg kan selv huske fra jeg var liten hvor "redd" og bekymret jeg var for å se mamma eller andre i familien påvirket av alkohol, og hvis jeg la merke til noen voksenpersoner(som var nære og som jeg så opp til) i brisen tilstand ble jeg skuffet og fikk en veldig dårlig følelse. Jeg lurer på hvorfor barn opplever det slik, jeg var i hvertfall veldig følsom.

Eva

25.07.2017 kl.10:13

Skal si du har silt ut innlegg som ikke var enig med deg! Blir jo bare patetisk.

Anne Brith

25.07.2017 kl.14:45

Eva: Når barna er omtalt blir kommentarer ofte slettet :)

Kristin

27.07.2017 kl.20:34

Veldig fan av bloggen din, morsom og titte innom! Må fortsatt kommentere her, syns det er viktig at barn har en oppvekst uten skumle fulle voksne. MEN jeg syns det er like viktig at man skaper et normalt bilde av alkohol, kunne ta seg et glass, kose seg med det og vise at man ikke MÅ bli full og feste for å nyte alkohol. Det er ganske feil med norsk kultur da barn tror at alkohol bare er fyll og fest... at de blir redde når du sier du drikker? Alkohol kan nytes uten at man blir særlig påvirket.

Skriv en ny kommentar

hits