april 2014

Påske på Norefjell

Det har vært en utrolig deilig påske dere.

Været har vært helt fantastisk og jeg har kost meg sååå!

Det ble bare 3 dager fri på meg men det kjenner ut som om det har vært en hel uke.

På mandag startet jeg å jobbe igjen og gikk mer eller mindre i hi for å få ferdig boken min og kom akkurat ut.

Det er mye som skjer om dagen :)

Men i dag skal dere få høre om hvordan min påske så ut:

FREDAG

På fredag hastet jeg inn til Oslo etter å ha jobbet noen timer på konditoriet.

Lene og jeg kjørte opp til Norefjell. Det tok faktisk bare litt under 2 timer. Utrolig deilig å kunne reise bra noen få timer og så være på plass på fjellet med masse snø og sol.

For meg er dette også et argument for å dra opp igjen med barna. Alle barn klarer 2 timer i bil :)

Vel fremme var det full påskestemning. Solen skinte om kapp med alle de fantastiske hyttene som ligger oppover fjellsiden. Helt utrolig.

Vi ble møtt av superhyggelige Silje som også er kåret til årets ansatt og hun var bare var et stort smil og jeg kjente allerede fra første stund at gleden hennes bare smittet over på meg. Nina som er senior salgssjef kom og hilste på og var vår personlige guide, hele helgen. Alt ble lagt til rette for at vi skulle kose oss maks.

Innlosjert på en herlig suite tok vi turen til restauranten og satt oss ute på terrassen og virkelig NØT solen og følelsene av å ha fri.

Når man jobber nesten 12 timer hver dag 5-6 dager i uka er det så deilig å slappe av.

Etterpå møtte vi Marianne og Hans Petter og resten av familien <3

Det ble spa, god middag og god drikke :)

LØRDAG

Å reise på tur med Lene Alexandra betyr å gå ut av komfortsonen sin.

Lene Alexandra er en av de aller beste på motivasjon og trening i Norge. På lørdag startet vi tidlig. Klokken 6.00 spratt vi opp som to grundere og A-mennesker vi er.  Vi pratet litt jobb og kledde på oss treningsklær: YOGA med Marianne og Madelen. Jeg hadde ikke en sjanse å følge med på alle øvelsene stiv som en stokk som jeg er men jeg gjorde mitt aller beste.

Klokken 10.00 var det booket klatring til oss.

For de aller fleste er dette supergøy men for oss og MEG som faktisk har høydeskrekk så er klatring i en vegg som er 16 meter høy GRUSOMT.

Jeg hadde bestemt meg for å klatre opp 1/4 av veggen...altså 4 meter. Det er langt høyere enn jeg noen gang har klatret i et tre. Jeg startet jo med heiarop og hele pakken. Jo lenger opp jeg kom jo høyere heiet de som sto nede. Lene ropte hele tiden: Dette klarer du!

Jeg var så vanvittig nervøs og etter 8 meter ville jeg stoppe. Da begynte jeg også å tenke på at jeg faktisk kunne falle ned. Heldigvis hadde jeg intruktøren Ole Gunnar som fortod hvor redd jeg faktisk var og han holdt tauet nokså stramt slik at jeg følte meg veldig trygg. Men da jeg kom på 10 meter så så jeg ned og herregud da trodde jeg virkelig at min siste time hadde kommet. Kvalm og uvel ble jeg og så disse små skapningene som faktisk var mine venner som små prikker langt nede. Jeg hørte stemmen til Lene rope: Nesten på toppen!

Så da klatret jeg videre da! Herlighet kan dere tro at jeg faktisk nådde toppen på 3 minutter? Helt vilt. Da jeg kom ned begynte jeg nesten å gråte. Først var følelsen av at jeg hadde satt livet mitt på spill overveldene. Noen av dere som leser dette tror kanskje jeg overdriver men når man har angst for noe så er det veldig reelt. Så for meg følteds det veldig deilig at jeg sto på bakken igjen og faktisk var i live haha.... barna hadde ikke mistet mammaen <3

SPA

Etter den herlige opplevelsen var det tid for spa og massasje.

Jeg fikk komme inn til Nadia og jeg fikk en deilig lang behandling som kalles Vinterdrøm. Jeg sovnet nesten altså av den deilige roen og musikken. Etterpå fikk jeg en ansikstbehandling som kalles Askepott og jeg fikk så herlig myk hud i ansiktet.

Lene KAN jo spa og beauty mye mer enn det jeg kan og jeg vet jo ikke hva som er bra og ikke men dagen etter da jeg våknet hadde jeg en utrolig flott glød i ansiktet mitt som vises på alle bilder.  :)

Det kaller jeg å trylle med en sliten 38 årings ansikt :)

På kvelden ble det middag igjen med gode venner og det ble en tidlig kveld på oss.

SØNDAG

Opp igjen klokken 6.00. Jeg ble faktisk vekket av vakreste Lene som kom tuslende bort til meg med litt te og med ordene: Se på det herlige været vi må ut på SKI!!!

Og det var jeg helt enig i. Vi kledde på oss og spiste frokost og klokken 9.00 sto vi ute i de mest nydelige omgivelsene du kan tenke deg :)

I løpet av denne helgen har vi fått mange mailer og kommentarer på bilder som har blitt lagt ut. Mange av dere lurer på hvordan jeg og Lene kjenner hverandre og hvorfor vi er så gode venner hehe...mye rart en skal lure på gitt!

Vi ble kjent for 3 år siden via twitter og etter vårt første møte som jeg faktisk har blogget om her så falt vi for hverandre. I helgen har vi virkelig funnet ut at vi er prikk like personligheter og jeg tror aldri jeg har ledd så mye i en helg som jeg gjorde på Norefjell.

MATEN

Det viktigste for meg denne helgen var uten tvil maten. Jeg gledet meg veldig til å smake på både middager og desserter.

Jeg hadde før reisen opp fått litt forskjellige tilbakemeldinger og stilte med et åpent sinn.

Overraskelsen ble faktisk stor etter det første måltidet. Vi fikk en deilig ytrefilet og til dessert var det sjokoladeterrin med pasjonsfruktsaus og saltede/ristede gresskarkjerner.

Gresskarkjerner er ikke noe man normalt forbinder med en dessert men jeg elsket det! Vi var også så heldige å få en lang samtale med kjøkkensjefen Nadia som er fransk og hun kunne fortelle meg at de faktisk brukte Valrhona...noe jeg selvfølgelig smakte og hun fortalte om spennende prosjekter. Etter å ha snakket med henne i noen minutter forsvant hun inn på kjøkkenet og kom ut igjen med to steinplater fylt med en deilig multedessert. FANTASTISK!

Fra høsten av starter de med en spennende alacarte meny og jeg gleder meg til å teste den også ut :)

Vil benytte anledningen til å sende en stor takk til alle på hotellet som gjorde oppholdet vårt så flott <3

Quality Spa & Resort Norefjell har vunnet prisen for Norges beste spahotell 2 år på rad nå og de er i 2014 nominert til et av Europas beste spahoteller.

Det skjønner jeg faktisk veldig godt!

Både Lene og jeg har bestemt oss for å ta med oss våre beste venninner opp dit til høsten. Det er et sted hardtarbeidende jenter virkelig fortjener å dra til.

Fakta om resortet

Quality Spa & Resort Norefjell åpnet 2009 på Bøeseter. Hotellet ligger 800 meter over havet og har totalt 405 rom med suiter, dobbeltrom, 161 leiligheter samt konferansekapasitet til over 400 personer. Spa-avdelingen har 15 kabinett og et flott velvære-SPA som har både ute- og inneavdeling, og som er tilrettelagt for de voksne.
De aller yngste har sin egen aktivitets-SPA med basseng, boblebad, badstuer og stort treningsstudio. Hotellet har bygget sin egen innsjø med sandstrand, beachvolleyballbane og med utegrill og benker.
Hotellets gjester kan utfolde seg i en 16 meter høy innendørs klatrevegg.
Alpinanlegget og langrennsløyper ligger kun et par stavtak fra hotelldøren.

Dette innlegget er laget i samarbeid med Quality Spa & Resort Norefjell men jeg velger alltid selv  hva jeg viser frem.

Ingen andre enn meg har føringen på hvilke bilder og opplevelser som blir beskrevet i et slikt innlegg.

God påske!

Nå er det endelig påskeferie. Skiene er klare, bag pakket og masse påskegodt er med i vesken min.

Jeg drar i dag på en etterlengtet ferietur sammen med min gode venninne Lene Alexandra.

Vi skal kose oss i 3 dager på Quality Spa & Resort Norefjell

Spa, massasjer, yoga, klatrevegg, deilig mat, skitur og litt fun på kveldene blir ingrediensene for min del til en vellykket påske :)

Følg oss på Instagram for oppdateringer fra turen: @villaperlesukker eller  @lenealexandra

Før jeg drar vil jeg dele en godbit med dere som dere kan lage når dere skal ut på tur i påsken :)

Bålkos

Norge har vi lange tradisjoner med å ta med oss noe godt når vi går på tur og disse deilige halve appelsinene fylt med sjokoladekake blir en flott avslutning på bålkosen.

Det anbefales at disse legges i glørne når bålet er nesten utbrent. Steketiden vil variere noe alt ettersom hvor store appelsinene er.

Den deilige miksen mellom sjokolade og appelsin passer perfekt til en påsketur.

Du trenger:

• 1 ss vaniljesukker

• 1,5 ss kakao

• 2 ts bakepulver

Del appelsinene i 2 og skrap ut innholder.

La saften renne av.

Innholdet fra appelsinene skjæres i små biter.

Egg og sukker piskes til eggedosis. Smelt smør i en kjele og ha i melken.

Ha alt det tørre i eggedosisen.og tilsett det våte og miks noen minutter.

Ha appelsinen i røren og fyll appelsinskallene halvfulle.

Ha aliminiumsfolie rundt hele appelsinskallet slik at alt blir dekket.

Pakk dem godt ned i en pose eller stor matboks.

Legg dem på bålet og la dem stekes i 20-30 minutter.

TIPS

Dette kan lages med hvilken som helst sjokoaldekakebunn eller brownies. Bruk din favorittoppskrift og lag en ny vri i påsken!

Håper dere får en herlig påske.