hits

Kr. 1000.- i uka på mat!

08.01.2018 - 12:03 22 kommentarer

Vi er tilbake på budsjett her hjemme!

Det betyr at vi må skjerpe oss litt når det kommer til hva vi bruker pengene våre på. Og der vi kan spare mest i løpet av en måned er definitivt matbudsjettet. 

Vi skal selvsagt kose oss i helgene, men i ukedagene spiser vi sunt. 

Det betyr at det er havregryn til frokost, hjemmebakt brød til lunsj og noen billigere middager. Ettersom barna trapper opp treningen fremover tenker jeg at vi antageligvis ikke klarer å nå målet på kr. 1000.- men vi prøver.

Jeg skal prøve å finne noen gode smoothie som vi kan ha etter trening og som kan brukes til å ta med i sekken underveis til trening. Jeg har så lyst å lage en kokossmoothie, så har du en god oppskrift på det så legg gjerne igjen link i kommentarfeltet. 

Noen spurte etter litt inspirasjon på middager kommende uke og her er det vi skal spise i alle fall: 

Mandag . Spagetti med kjøttsaus og salat

Tirsdag- Fiskekaker med ris og grønnsaker

Onsdag - Pytt i panne

Torsdag - Makaronigrateng

Fredag - Enchiladas

Lørdag - Hjemmelaget pizza ( barnas favoritt )

Søndag - Seigryte med purre og tomat

Akkurat nå har jeg satt alt klart til å bake en runde med brød og rundstykker, pluss at jeg har satt frem alt til smoothie. Slik at vi bare kan få i oss kjapt noe før vi stikker på trening. 

Jeg skal også handle mens barna er på trening så da skal jeg skrive opp det jeg bruker. Jeg tror vi når målet denne uken da jeg har en del liggende i fryseren som jeg bruker opp denne uka. Kylling etc. 

Men det er bare å følge med fra søndag, for jeg skal prøve å legge ut oppskriftene og budsjettet hver søndag. 

Gode klemmer ❤

 

 

 

 

 

 

22 kommentarer

Lisbeth Vandli

08.01.2018 kl.12:25

Hei. Du er så utrolig flink. Gleder meg til ukesmenyene. Ikke lett å finne på noe til middag. Ha en fortsatt fin dag.

Anne Brith

08.01.2018 kl.13:07

Lisbeth Vandli: Takk :)))

Maiken

08.01.2018 kl.12:26

Hei ☺

Hadde vært veldig kjekt om du fikk til å legge ut hver søndag ukes meny å oppskrifter ☺ også oppskrifter på smoothie ☺

Jeg ser vi har mye å spare på mat, per dags dato bruker vi nåkk mellom 8000 - 10000 kr på mat i måneden 😳 å vi er 2 voksne

Bente

08.01.2018 kl.13:16

Jippi.

Da gleder jeg meg til søndag 👍

Hos oss er det en voksen og to barn (pluss hund og katter), men tenkt å holde meg til ca 1500 og det er medregna diesel. Klarte det sist uke iallefall, så krysser fingrene for å klare det denne uka og.

Håper du og klarer å nå budsjettet ditt 👍 gleder meg til ukemeny 👍

Grete

08.01.2018 kl.14:05

Hei. I år har jeg som mange andre bestemt meg for å kutte på matbudsjettet. Det er ALT for høyt. Så når man i tillegg får middagstips, så er jo det helt supert😀

Ang smoothie med kokos... Jeg lagde en igår og brukte rett og slett bare banan, avokado (kjempe sunt fett= bra for de som trener tenker jeg), litt melk og 6 frosne isbiter med kokosmelk jeg hadde til overs. Kunne ha hatt oppi enda noen til for å virkelig fått frem kokossmaken,så det går ho ann å justere selv.

Anne Brith

08.01.2018 kl.14:14

Grete: oj må testes ut :)))

Carina

08.01.2018 kl.15:23

Så bra du prøver å kutte ned på matbudsjettet, det skal vi prøve på her hjemme også😊

Kunne du hver så snill lagt ut noen oppskrifter på smoothie? Har så lyst på, og den du har på bildet så utrolig god ut😍

Lykke til❤️❤️

Veronica:-)

08.01.2018 kl.15:44

Ja!! Jeg har en kjempegod kokossmoothie:-) Denne smaker egentlig virgin pina colada og jeg har bare funnet ut av det selv, så har ingen link. Jeg lager på slump til riktig konsistens, men noe ala dette: kokosmelk, en slump ananas-saft fra fun light, vann og frosne,tropiske frukter. Isbiter til riktig konsistens, vi liker den litt tykk... Det er favorittsmoothien hos både store og små her i hus:-)

Anne Brith

08.01.2018 kl.16:09

Ååå takk Veronica:-): må testes ut :)))

Hege

08.01.2018 kl.15:58

Bare lurte på hva spiser barna dine etter sine lange treningsøkter hver dag?

Anne Brith

08.01.2018 kl.16:08

Hege: Bananer og sjokolademelk som regel i bil hjem og grovt brød eller middag når vi er hjemme! Store porsjoner i alle fall :O

Christine

08.01.2018 kl.16:54

Har lagd en veldig god smoothie tidligere som kun består av ananas som er kuttet opp i biter og fryst og kokosmelk light:)

08.01.2018 kl.21:02

Så en dokumentar på NRK angående sukker. Rystende informasjon, og spesielt hvor usunn en smoothie (fruktjuice) er. Eksempelet han ene legen brukte var at det er sunt å spise en appelsin, men hvor mange appelsiner trenger du for å få nok til en juice, for eksempel.

Jeg vet at du har hodet på riktig plass, og selv etter å ha sett dokumentaren tenker jeg at en smoothie må være bedre enn godteri, selv om legen var uenig. Poenget mitt var uansett at vi må tenke hva vi dytter i oss - selv de tingene vi tror er sunne, for dersom det kun er sukker vil vel blodsukkeret rase etter det har nådd toppen.

Håper jeg ikke blir drept i kommentarfeltet ditt nå, for jeg har i alle fall ikke noe grunnlag til å si om dette er riktig eller ikke, bare en «food for thought» :-)

Anne Brith

08.01.2018 kl.21:17

Anonym: Dette må jeg finne ut av.... ingen som blir drept her haha...

Therese

08.01.2018 kl.21:13

Åh made my day.. en ukesmeny som man faktisk kan bruke med to barn i huset. Takk så mye!

Maria

08.01.2018 kl.22:34

Hei!

Veldig kjekt og inspirerende å få se hva andre finner på til middag gjennom ukene.

Men lurer på en ting; 1000kr holder det til alle måltider hele uken, eller gjelder det bare for middager ..?

Takk ellers for en fin blogg, liker spesielt å finne gode bake-oppskrifter 😊

Hege

08.01.2018 kl.22:51

Kan du være snill og legge ut en liste på hva du handler iløpet av 1 uke.. Hva blir handlet litt inn av frukt,pålegg,melk, frokost,matpakker,lunsj, middag og kveldsmat.

Vi er 2 voksne og2 barn og vil gjerne handle for 1000 kr pr uke. Men får ikke til dette når du kun skriver middags meny

Katrine

09.01.2018 kl.07:06

Lavt budsjett på mat, ja takk!! Dette blir årets inspirasjon!!håper du legger ut handle lister og oppskrifter!! Tusen takk!!

Eva

09.01.2018 kl.07:55

Hei. Hadde bare lyst til å "frikjenne" smoothien litt. Går helt fint å lage den uten juice fra frukt. Frosne bær, spinat, egg, avocado, havregryn, kokosmelk, er fine ingredienser som gir god næring og smak. Vann kan brukes.Noen frosne bananbiter gir søtning. Spises den i bolle, kan den toppes med mer bær, nøtter og for eksempel kokosflak. Kanel på toppen smaker også godt. Gladmat vil jeg si. Fin dag til deg.

Mari

10.01.2018 kl.11:00

Hei, kjekt du er flink til å planlegge. gikk i perioder her, men problemet mitt er at samboer er veldig kresen, og jeg blitt litt lei fiskeboller, fiskegrateng, spagetti og kjøpttboller, samt toro gryteposer( har ikke det ofte) MEN han er blitt motsatt av meg. Liker ikke så godt sterk mat, noe jeg gjør.elsker asiatisk mat. Prøver å lage den mild. hehe. Har jo nå bestilt matkasse fra godtlevert da. fikk 200 kr i rabatt( januar rabatt) og det ble hverdagskassa. enkelt å fint. Jeg synes og denne gryta er en god hverdagsrett dere kan lage,: Kyllingfilet, matfløte( vi bruker lett), 2 hvitløksfedd, 1 gul løk, krydder: salt og pepper og litt chili. Grønnsaker: valgfritt vi bruker squash og paprika. du blander bare fløten og grønnsakene sammen. Så steker du kyllingen i en panne for seg selv. Lar gryta småkoke i ca 15 min. og de siste minuttene tar du en hel potte med basilikum urter( finhakka) oppi. såå godt:) Kan og putte en buljong oppi. fin søndags middag. eller fin gryte til å bruke opp restene.

Frida

10.01.2018 kl.20:23

Hei Anne Brith! Må si dette med matbudsjett er det jeg liker best med bloggen din. Blir så inspirert! Ønsker gjerne enda mer om det.:D denne uka har jeg og mannen en "spise opp det vi har i fryser, skuffer og skap"-uke. Litt kjedelige middager, men sparer absolutt mye på detz :-) så er verdt å gjøre det innimellom. Stå på!

Heidi Chtistine Eriksen

13.01.2018 kl.11:50

Takk!Her trengs det også å gå ned på matbudsjettet! Gleder meg til å se ukesmenyene😊

Skriv en ny kommentar